A arkenfall skrev:
Hej!

Jag gjorde så att jag lade tätskikt på golvet i Zon1 men inte i övriga delar. Så det blev alltså ett mellanting.
Runt bubbelbadetkaret är det tätskikt på golv och väggar samt vid duscharna på golv och väggar.
Roll-bart tätskikt.
Min slutsats varför jag gjorde så var att det finns lite isolering under betongplattan. ca 5-10 cm mineralull.
Alltså inte helt oisolerad. Grunden också också nydränerad och när jag bilade upp brunnarna så kom jag ner under betongplattan och kunde känna att gruset där var torrt. Alltså inte jättemycket fukt som måste kunna vandra upp där.
Och eftersom jag ska duscha och bada mycket så ville jag ha tätskikt för att betongen inte ska bli porös. även om betong står emot vatten så kunde jag se på betongplattan där förra ägaren hade haft vatten runnit och där hade betongen blivit väldigt porös. Så jag gjorde tätskikt i dusch och bad alltså.
eftersom rummet är stort, ca 42 m2, så finns det stora ytor på golv och väggar som inte har tätskikt där fukt kan vandra upp.

Golvvärme lade jag in, även om det egentligen inte alls rekommenderas i dessa förhållanden. Men det blir för kallt annars på klinker att gå. Jag lade in golvvärmen där man går mycket och har ställt in den på rätt svag värme bara för att neutralisera den kalla känslan - inte för att värma rummet. Och för att motverka omvänd fuktvandring så är golvvärmen på jämt även på sommaren - men som sagt ganska svar styrka.

Du undrar vad du riskerar att skippa tätskikt runt brunnen? Kör du klinker så rinnner ju det mesta av vattnet ändå ovanpå plattorna och ner i brunnen om du lyckas med att få rätt lutning. Sen kommer det ändå ner vatten i fogarna, men det är ju ändå rätt lite. Men över tid kan sånt ändå påverka betongen men det beror på hur ofta du nyttjar det.
En variant är ju att rolla ut tätskikt kanske bara på golvet och ca 10 cm upp på väggarna om du är osäker på om det blir för tätt. Här finns tyvärr inga regler utan här får man fundera över helheten- var i huset är rummet, hur är dräneringen, ska du ha golvvärme etc.
Fortfarande nöjd med resultatet? :-) jag håller på att göra ett badrum i källaren och tänkte rolla ut tätskikt på golvet närmast golvbrunnen och ungefär 10cm upp på väggen som du säger. Rollar man bara så nära golvbrunnen som möjligt eller sätter man något annat runt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.