Hej experter!

Har nyligen flyttat in i en lägenhet och upptäckte att silikonfogarna mellan golv och vägg i badrummet var knastertorra o spruckna. När jag pillar bort några bitar ser jag att det är lite grönt på baksidan av silikonet och jag funderar nu på om det är tätskiktet som kanske är sprött o trasigt? Badrummet renoverades nån gång på 90-talet tydligen och jag vet ej hur länge ett tätskikt håller.

Vad tror ni? Bedöm efter de halvdana bilderna.

Om tätskiktet är trasigt, kan man då reparera det på det utsatta stället?

Tack för all hjälp.

• Närbild av vit dörr och tröskel med synliga tecken på slitage och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel vid fönsterkarm, skadad fog, behov av underhåll, fuktskador.
    Skapa konto
  • Ett litet oregelbundet grönt föremål, kanske en sten, på ett tomt vitt underlag.
    Skapa konto
Redigerat:
Svårt att se grönt på bilderna. Skrapa bort lös fog försiktigt och köp ny i samma färg och bättra på. Tätskikt överlever längre än så.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att se grönt på bilderna. Skrapa bort lös fog försiktigt och köp ny i samma färg och bättra på. Tätskikt överlever längre än så.
Tack! Laddade upp en till bild. Det var svårt att få till bra ljus, men jag har även för mig att tätskiktet borde sitta bakom kakelmassan och inte precis bakom kaklet? Eller har jag fel?

G Godisaron skrev:
Tack! Laddade upp en till bild. Det var svårt att få till bra ljus, men jag har även för mig att tätskiktet borde sitta bakom kakelmassan och inte precis bakom kaklet? Eller har jag fel?
Precis

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Här är en bild på ett annat ställe där man ser en grön liten flärp precis bakom en kakelplatta? Är det någon form av fästyta för kakel? Kan det vara samma grej nere vid golvet.. att det är den "hinnan" som lossnat? Tack ännu en gång!

• Skador på vägg och fönsterkarm. Sprickor, slitage och förfall indikeras av pil. Behov av reparation.
    Skapa konto
Svårt att säga. Jag tror det var vanligast med målat tätskikt på 90-taket. Idag är det ofta grönt tätskikt(typ folie).

Badrummet är ju 30 år gammalt så du ska nog inte va alltför grundlig i dina undersökningar då vågar du nog inte använda det alls. Planera för en renovering så du kan sova gott.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan ju lika gärna vara så att det är kaklat på nån gammal våtrumsmatta och att badrummet som sådant är betydligt äldre än man tror........Hur ser brunn och vvs ut rent generellt? Det om något brukar avslöja ålder på allt.

Svårt att se på bilderna. Men den där "flärpen" du visar liknar inget som ingick i tätskikt på den tiden. Ser mer ut som en bit plastmatta. Det förekom att man kaklade på äldre plastmatta på 90 talet, vilket inte var godkänt. Det fuskades avseväret mer då än nu med tätskikt. Medventenhet om regler har ökat dramatiskt.

Det finns två faror med tätskikt på plastmatta. För det första så är limmet som den sitter med inte anpassat för att bära den större vikten av kakel. För det andra så reagerar plastmattan med kakelfixet (alkaliskt) så att den plastmattan blir spröd. Hur stora de här riskerna sedan är i praktiken vet nog ingen.

Det finns numera plastmattor och system med ändamålsenligt lim, där plastmattan har en kemi som passar till vissa fabrikat av fix som är mindre alkaliska.

På 90 talet så var tätskikt rollade. Det var ett system med en tät ångspärr, som var väldigt flytande. Den bildar en tunn hinna som är extremt tät, släpper inte igenom vattenånga. MEN den är väldigt ömtålig, spricker lätt osv. Därför rollade man en segflytande gummiliknande blandnig i nästa steg. Den är vattentät men inte gastät (släpper igenom, vattenånga). De två skikten tillsammans ger en bra täthet. Ångspärren ensam skulle släppa igenom vatten i de fina mikrosprickor det blir, men den lilla ånga som kommer igenom sprickorna gör inget (extremt liten yta i sprickan), vatten däremot sugs in genom sprickorna. Det ytrre skiktet är segt och spricker inte och släpper inte igenom vatten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.