Hej!
Är i full fart med husbygge och vi hade tänkt ha halvkaklat till ca 135 cm och sen målat ovanför upp till tak. Detta i det badrum där vi har badkar.

Hur gör man för att klara tätskikt ovanför kaklet, där man målar?

Kan man inte sätta tätskikt hela vägen?

useless useless skrev:
Kan man inte sätta tätskikt hela vägen?
Jag är ingen expert. Därav frågan.

Det är satt någon slags våtrumsmatta i hela badrummet men nu säger målaren att det kan han inte måla på.

Jag tycker själv att det verkar konstigt.
Jag tänkte att man kunde sätta någon slags väv (som ej är tätskikt) som man sen målar på.
Tätskiktet är ju mattan bakom.

Det är en pågående diskussion men jag tänkte höra om någon vet "hur man brukar" göra. För att klara GVK.

BirgitS
För målade våtrumssystem är det MVK du ska kolla på: https://www.vatrumsmalning.se/
Det finns regler för hur man ska göra vid övergången mellan kakel och målat system också.

BirgitS BirgitS skrev:
För målade våtrumssystem är det MVK du ska kolla på: [länk]
Det finns regler för hur man ska göra vid övergången mellan kakel och målat system också.
Tack.
Hittade följande där:

"Kan jag använda samma tätskikt som jag har under kakelplattorna når jag skall måla.
Nej, använd inga material som inte ingår i målningssystemet. Ett våtrumssystem är testat och godkänt i sin helhet. Följ färgleverantörens utförandeanvisning för det aktuella systemet."

Vi får väl se vad det slutar med..

BirgitS
Ja, så är det. Det är kompletta och olika system som man måste följa hela vägen från gipsskivan för att de ska fungera och vara täta.

Mhm. Så det man borde gjort (om jag förstått rätt av det jag läst på sidan du länkade) är att målaren först skulle gått med sitt tätskikt från tak och ner, och "överlappat" under där kaklet ska sluta med 70 mm. Sen skulle mattläggaren dragit upp sin matta som kaklet ska fästas på.

Men nu är det matta överallt.
Huruvida det går att skära loss från gipsskiva eller inte vet jag inte..förmodligen inte :sweat:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.