Låt se nu så jag fattat allt rätt....:o

På duschväggar i källare skall det ju fuktspärras och tätskiktas med massor och remsor, men övriga väggar i badrummet räcker att fuktspärras eller... Skall det även vara remsor i lodräta hörnen i fuktspärren där?:confused: (Jag tänker använda Bostiks produkter, om det spelar ngn roll)

Vid oisolerad källare kan det vara lämpligt att bara ha tätskikt/fuktspärr i duschhörnan. Då behöver du inte bekymra dig om remsor i hörnen i övrigt heller.

Jag förstår inte vad du menar med att göra åtskillnad mellan tätskikt och fuktspärr? Ofta menar man precis samma sak med dessa ord, och mot de oisolerade, icke fuktbegjutna väggarna behöver du inget under keramiken.

Ah, de har en ångspärr före det egentliga tätskiktet för att komma upp i de nya kraven på ångtäthet. För dig är det helt bortkastat att använda ett så tätt system, det behövs bara vid fuktkänsliga konstruktioner. Använd ett vanligt tätskiktssystem (gummimassan du kallar tätskikt), och möjligtvis en primer före om leverantören vill det. De andra väggarna ska du inte täta alls om de har direkt markkontakt. De ska inte ha ångspärren heller, då blir de ju täta.

Ok! Tackar väldigt mycket för snabba svar!

Det verkar som lite "overkill" att använda all de sålde på mig i butiken då! Vad används ett sådant system till då tror du? Tycker du att jag skall försöka byta ut fuktspären mot ev. primer istället?

Dessa nya tätskiktssystem är standard så fort det är träregelväggar och/eller träbjälklag (eller andra konstruktioner som kan vara fuktkänsliga). Jag tycker du ska returnera ångspärren, som jag gissar var ganska dyr. Kolla med Bostik vad som ingår i deras enkla tätskiktssystem och plocka hem de grejerna istället. Antagligen är det samma gummi plus en primer, men jag vet inte någonting om just deras grejer.

Jag tackar så mycket för dessa svar :)

Det var så lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.