4 670 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Tätskikt för elluttag
Tänkte förpassa hårfönande varelser till toaletten hädanefter. Ska kakla badrummet och ska sätta upp ett infällt elluttag på väggen. Vad gäller för att fuktsäkra den genomgången? För rör finns det ju massor med fiffiga produkter som manschetter och rörgenomföringar men vad gäller för el-uttaget och apparatdosan bakom? Tiläggas bör att jag SKA montera jordfelsbrytare och montera på 160cm höjd.
Är inte riktigt säker nu men när jag prata med en elektriker som skulle instalera mitt bubbelbad som hade stick kontakt, så sa han att det är nästan omöjligt att får ha ett kontaktuttag nu mera i nya badrum,
Tror du måsta ha typ en transformator som brukar sitta i badrumsspeglar!
Tycker du borde prata med en elektriker så du inte får ett onödigt hål i väggen som du inte kan använda efter försäkringsbolaget har sagt sitt :-/
MVH Linus
Tror du måsta ha typ en transformator som brukar sitta i badrumsspeglar!
Tycker du borde prata med en elektriker så du inte får ett onödigt hål i väggen som du inte kan använda efter försäkringsbolaget har sagt sitt :-/
MVH Linus
Nätanslutet vägguttag utan skyddstransformator får i badrum monteras i område 3 och utåt, alltså 0,6 meter från badkarskanten eller 1,20 meter från duschhuvudet. Utanpåliggande uttag ska ha kapslingsklass lägst IP21 medan infällt kan ha IP20.Snowmange7 skrev:Tänkte förpassa hårfönande varelser till toaletten hädanefter. Ska kakla badrummet och ska sätta upp ett infällt elluttag på väggen. Vad gäller för att fuktsäkra den genomgången? För rör finns det ju massor med fiffiga produkter som manschetter och rörgenomföringar men vad gäller för el-uttaget och apparatdosan bakom? Tiläggas bör att jag SKA montera jordfelsbrytare och montera på 160cm höjd.
Sen är det ju krav på jordfelsbrytare 30mA också men det har du ju redan skrivit att du ska montera.
Hur du utför en fuktspärr mellan väggen och dosan vet jag inte.
Lite lustigt att man inte har spec grejer för detta då man i alla andra fall är så noga med att täta runt rör mm i hela rummet även om rummet är på 10 kvm plus. När man påpekar att det känns onödigt med tättning långt ifrån dusch/badkar bruar svaret vara den höga fukthallten som är i badrum. Varför skulle det vara olika bara för att det handlar om el?
Klicka här för att svara