Hej på er, jag håller på att bygga ett badrum med väggar av putsad lättbetong, dessa vill jag ha målade medan jag vill ha klinker på golvet som är flytspackla med golvvärme. Har någon använt våtrumsfärg? Kan man måla väggarna med det och sedan dra ut något bra tätskikt på flytspackel innan klinker?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Du måste välja ett godkänt målat system och följa dess instruktion exakt. I instruktionen framgår det hur man ansluter till tätskikt för kakel/klinker.
https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
 
  • Gilla
MickGyver
  • Laddar…
MickGyver MickGyver skrev:
Hej på er, jag håller på att bygga ett badrum med väggar av putsad lättbetong, dessa vill jag ha målade medan jag vill ha klinker på golvet som är flytspackla med golvvärme. Har någon använt våtrumsfärg? Kan man måla väggarna med det och sedan dra ut något bra tätskikt på flytspackel innan klinker?
Ligger rummet i källare eller med källare under?
 
  • Gilla
MickGyver
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ligger rummet i källare eller med källare under?
Nix, platta på mark
 
MickGyver MickGyver skrev:
Nix, platta på mark
Isolerad? Väggar ovan marken?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Isolerad? Väggar ovan marken?
Golvet är 30mm flytspackel med elvärme, detta ligger på 100mm frigolit som är lagt ovanpå en oisolerad platta, allt är ovan mark.
 
Ok. Då skulle jag sätta tätskikt på golv med uppvik ca 10cm, samt i duschhörnans väggar. Resten måla med våtrumsfärg. Inte enl branschregler men vem får vattenskada på en vägg långt ifen dusch? Ingen!
 
  • Gilla
MickGyver
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Då skulle jag sätta tätskikt på golv med uppvik ca 10cm, samt i duschhörnans väggar. Resten måla med våtrumsfärg. Inte enl branschregler men vem får vattenskada på en vägg långt ifen dusch? Ingen!
Ja det är lite så jag tänker, ska dessutom ha duschkabin, tänker mig även en "list" av 10x10 klinker längs golvet.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Då skulle jag sätta tätskikt på golv med uppvik ca 10cm, samt i duschhörnans väggar. Resten måla med våtrumsfärg. Inte enl branschregler men vem får vattenskada på en vägg långt ifen dusch? Ingen!
Duschvattnet kan färdas långt i sidled, finns ju någon tråd där vatten dök upp vid dörrkarmen mer än en meter utanför duschen, och det låter inte alls bra om duschvattnet rinner snett nedåt och ut på väggen som bara är målad med våtrumsfärg.

Men det är klart att om man inte bryr sig om att få pengar från försäkringsbolaget när vattnet t.ex. rinner genom väggen och förstör golvet på andra sidan så får man ju göra som man vill.
 
MickGyver MickGyver skrev:
Ja det är lite så jag tänker, ska dessutom ha duschkabin, tänker mig även en "list" av 10x10 klinker längs golvet.
Det låter bra. Fallet på flytspacklet är viktigt som Birgit menar, då slipper man den risken.
 
BirgitS
MickGyver MickGyver skrev:
Ja det är lite så jag tänker, ska dessutom ha duschkabin, tänker mig även en "list" av 10x10 klinker längs golvet.
En duschkabin skyddar inte mot läckage i rörskarvarar, vilket är en av de vanligaste orsakerna till vattenskador, sånt läckage kan förstås förekomma under handfatet också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En duschkabin skyddar inte mot läckage i rörskarvarar, vilket är en av de vanligaste orsakerna till vattenskador, sånt läckage kan förstås förekomma under handfatet också.
Där finns ju tätskikt, över hela golvet.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Där finns ju tätskikt, över hela golvet.
Hjälper ju inte när det rinner in i en vägg som saknar tätskikt. Det är inte utan anledning som det ska vara tätskikt på alla väggar i ett badrum. Om det inte gäller ett badrum i en källare med oisolerad betongplatta.
 
Hur ska det kunna rinna in i en vägg av tex leca med puts eller betong?!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hjälper ju inte när det rinner in i en vägg som saknar tätskikt. Det är inte utan anledning som det ska vara tätskikt på alla väggar i ett badrum. Om det inte gäller ett badrum i en källare med oisolerad betongplatta.
Men tanken är ju att måla väggar med godkänd våtrumsfärg t.ex. Beckers våtrumsgrund + Beckers våtrumstäck och sedan ha typ Mega Line tätmembran på golvet under klinkern, med uppvik 100mm på väggen. Där är 2 golvbrunnar på 8kvm så jag är inte orolig över att ett ev. läckage skulle kunna komma ut ur badrummet, sätter även kakel vid handfat. Var mest intresserad av om någon har erfarenhet av våtrumsfärg t.ex. då Beckers https://www.bauhaus.se/varumarken/vatrumstack-beckers-vit-halvmatt-10l#go-to-description
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.