Vad är det för typ av tejp som Nivell benämner tätningsband (för att täta mellan spånskiva och vägg)? Butyl/bitumen...? Har tänkt att ersätta mjukfogen som ligger där nu som tätning i mitt gamla ventilerade källargolv.

Ingen som byggt Nivell-golv här?

Jag knôkade ner en foglist där det fick plats och la mjukfog över sen. Eller ja, först försökte jag med bara mjukfog, så en stor del mitt ventilerade utrymme under golvet är fullt med mjukfog som runnit ner :oops: Den stackars sate som river i framtiden lär garva i brallan.

Nivells egna grejjor undvek jag som pesten, där det var möjligt - de är ju dyrare än knark.

Strip Strip skrev:
Jag knôkade ner en foglist där det fick plats och la mjukfog över sen. Eller ja, först försökte jag med bara mjukfog, så en stor del mitt ventilerade utrymme under golvet är fullt med mjukfog som runnit ner :oops: Den stackars sate som river i framtiden lär garva i brallan.

Nivells egna grejjor undvek jag som pesten, där det var möjligt - de är ju dyrare än knark.
Hehe, det måste gått åt en hel del fog för dig där i början. Det blev tätningsband från Jape för min del (billigare än Nivells motsvarighet). Kommer vika den som ett L och lägga den på ovansida spånskiva och upp mot vägg. Jag ger inte mycket för mjukfog i detta sammanhang. Svårt att få en tillräckligt bra fog som kan ta upp rörelserna i underlaget. Litet glapp att fylla och töjningen i fogen blir snabbt för stor (=risk att det börjar dras tjuvluft)...

Jag bedömde att tjuvluften inte var ett problem, det ska ändå ventileras. Du kan väl återkomma med en bild när du tejpar?

Strip Strip skrev:
Jag bedömde att tjuvluften inte var ett problem, det ska ändå ventileras. Du kan väl återkomma med en bild när du tejpar?
Jo, men för samma fläkthastighet kommer resten av golvet ventileras sämre om det börjar dra tjuvluft någonstans. Luften tar enklaste vägen till frånluftskanalen (sidan närmast frånluftskanalen är nog mest olämplig om den blir otät).

Jag återkommer med bilder hur det blev.

Hur gick det med bilderna? :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.