Enligt branschreglerna sägs det följande:

"Under diskbänk, diskmaskin, kyl, frys, ismaskin
eller dylikt, bör det finnas ett tätt ytskikt, till exempel
en fogtät golvmatta. Ytskiktet bör vara
tätat vid golvgenomföringar och uppvikt minst
50 mm mot angränsade vägg eller dylikt, så att
utläckande vatten eller kondens snabbt blir synligt."

Innebär det att man invändigt ska klä diskbänkkåpets nedre del med tät plastmatta eller liknande eller räcker det med att täta rörgenomföringarna ordentligt?

Använder man samma plastskydd under kyl/frys som man använder under diskmaskinen?

Martok skrev:
Använder man samma plastskydd under kyl/frys som man använder under diskmaskinen?

Vill dock säga att detta är ingen garanti för att det inte blir vatten under kyl - och frys även om man har dessa plastskydd. Jag skulle tom säga att dessa ger en falsk trygghet. Man bör ändå med jämna mellanrum kolla så att det inte läcker eller bildas kondens.

Tompa01 skrev:
Finns info hos de flesta försäkringsbolagen. Tex här [länk]
Tack, bra länk.
Jag har sett att IKEA har skydd till diskmaskin men jag har inte sett något till kyl/frys och diskbänkskåp, är det någon som vet om de har?

S
IKEA har inte ett sådant, de ber en köpa ett från någon butik som säljer kyl/frys. Troligen kommer de få in någon liknande produkt senare.

Det där läckageskyddet måste vara till en kyl/frys side by side. Jag har iaf aldrig sett en 86 cm bred diskmaskin.

Ja, just det ja, där ser man. Det är inte till för diskbänkskåp då? Tycks höra ihop med skåpstommar, och Ikea har ingen sidebyside så vitt jag vet.

De har dock både bredd 45 och 60 också.

Diskbänkskåpen är ju 80 breda (ca 76 invändigt) så jag tror inte det är läckageskydd till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.