Tidigare ägare har använt kallvind för att dra och koppla elen ovanför isoleringen. Detta gör att varje VP-rör blir en liten skorsten som spyr ut varm, fuktig luft. O-nice. Tänkte täppa till rören på kallsidan så att den lilla kondens som ändå uppstår kan rinna mer i den varma sidan. Tips på vad man kan klicka i? Vill minnas att FK inte är kompis med silikon
Brukar tipsas om att trycka dit en liten tuss av vanlig isolering som man kan plocka ut om man vill göra något senare.
Smart! Har en massa cellulosaisolering i skivor liggandes. Duger det eller behöver jag mineralull?
Täta på den varma sidan. Annars kan varm luft stiga i röret och kylas av när den kommer ovanför isoleringen.
Du vill inte ha kondesvatten som blöter ned elen. Täpper man på den varma sidan blir det inget problem.
Du vill inte ha kondesvatten som blöter ned elen. Täpper man på den varma sidan blir det inget problem.
Redigerat:
Ja, täta i varma änden, då blir det ingen kondens.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Om luft går någon väg så är det ju in i huset pga att ventilationen suger in luft från vinden.
Jag tejpar bara med eltejp på vinden så att det blir lufttätt. Har inte sett några tecken på någon kondens i den varma änden av röret. Men lite isolerande material skadar inte heller.
I mitt fall är det TV-kablarnas rör som går så här, innan jag tejpade igen så var det ofta fuktigt i rören i änden inne i huset och en del svartmögel förekom. Tejpningen gjordes när jag drog ur koaxialkabeln och ersatte med Ethernet. Hade inga bekymmer med mögel på vinden innan jag gjorde detta.
Och som jag redan skrivit, i de flesta hus gäller att om luft går någon väg genom dessa rör så är det ju in i huset pga ventilationens undertryck inomhus.
Jag tejpar bara med eltejp på vinden så att det blir lufttätt. Har inte sett några tecken på någon kondens i den varma änden av röret. Men lite isolerande material skadar inte heller.
I mitt fall är det TV-kablarnas rör som går så här, innan jag tejpade igen så var det ofta fuktigt i rören i änden inne i huset och en del svartmögel förekom. Tejpningen gjordes när jag drog ur koaxialkabeln och ersatte med Ethernet. Hade inga bekymmer med mögel på vinden innan jag gjorde detta.
Och som jag redan skrivit, i de flesta hus gäller att om luft går någon väg genom dessa rör så är det ju in i huset pga ventilationens undertryck inomhus.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Åt vilket håll det rör sig i rören beror nog på om man har mekanisk ventilation eller ej. Men ett gamalt hus och självdrag kan det mycket väl bli en skorsten av röret och då "blåsa" upp på vinden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden