Hej! Jag laddar upp ett par bilder så ni kan se mina lister (från 50-talet), de satte till en liten list längst ner (vet ej vad de kallas) när de satte in nytt trägolv hos mig för ca 10 år sen.
Nu har jag får en ny storrökande granne på ena sidan och det kommer in rök via listerna så tänker försöka täta.

Tänkte att jag börjar med att ta bort den lilla listen längst ner, täta i springan och sätta tillbaka lilla listen UTAN att ta bort den stora listen.
Låter detta som en bra ide?

Vad ska jag i så fall täta med?

Tacksam för all hjälp jag kan få, har ej fixat med liknande innan. :)

Hand som pekar på sprickor mellan vägg och trägolvlist där gammal färg flagar av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vit vägg ovanför en träfotlist med synliga skavanker och lackskador mot ett laminatgolv.
Skapa konto
Äldre eluttag vid vägg ovanför skadad träfotlist och parkettgolv.
Skapa konto

Hur vet du att det finns en springa bakom listen där röken tar sig in?

A ati skrev:
Hur vet du att det finns en springa bakom listen där röken tar sig in?
Om man böjer på den lilla listen tillräckligt och tittar uppifrån så ser man ett tydligt mellanrum där nere. Svårt att förklara. Men det spelar inte så stor roll eftersom det är tydligt att det stinker rök just därifrån.

Vet du hur man tätar?

J
Innan du gör nåt behöver du säkerställa att det kommer faktiskt därifrån.
Jag har varit stor rökare och kan garantera att röken går alltid uppåt mot taket.
Kommer inte stink genom gemensamt ventilation system?
Jag skulle prova med silvertejp och se om det verkligen hjälper att täta springan.
Annars kan du täta med fog.

• Gilla
ati
  • Laddar…
Jag tror det kommer bli svårt att komma åt och täta ordentligt om du bara tar bort den lilla smyglisten, men om du tycker det är värt att testa kan du använda vanlig akrylfog.

Jag tätade med pl400 i liknande utrymme mot storrökande granne. Det vart tätt. Köp en patron till sprutan så kommer du ner ordentligt. Obs är det hyreslägenhet eller planerar att byta golvet rek jag det inte. Det är ett montagelim som sitter som berget sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.