Jag har tagit bort en kamin i ett rum, kvar blev ett... hål

. Tänkte att det bara skulle funka som frånluftskanal, men vid ett par tillfällen när vi har eldat i en annan kanal i samma murstock så har det luktat rök i rummet som numera är utan kamin. Det händer bara när eldningen blir pyreld med mycket rök, aldrig när det brinner som det ska (vilket är nästan jämt).
Vi har haft sotare på besök löpande enligt föreskrivet intervall, så jag är ganska säker på att det inte är något läckage mellan kanalerna... (det är dock ett spirorör eller vad det heter i den här kanalen, den där vi eldar är glidgjuten). Kan röken ta sig ner hela vägen ända uppe från skorstensmynningen?
Skulle hursomhelst vilja täppa igen det där hålet. Vad kan jag använda? Måste det vara eldfast? Kan jag använda isolering, eller ska jag mura igen det där hålet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder