7 369 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Täta mellan rökrör och skorsten
Hej!
Jag har en vedpanna med rökrör i metall, och sedan en murad skorsten. Nu ryker det in från övergången mellan rökröret och skorstenen, jag behöver täta detta på något sätt. Men vad ska jag använda för något? Det behövs ju lite elasticitet då rökröret rör sig med temperaturväxlingarna och även klara dom höga temperaturerna det blir direkt efter pannan.
Jag har en vedpanna med rökrör i metall, och sedan en murad skorsten. Nu ryker det in från övergången mellan rökröret och skorstenen, jag behöver täta detta på något sätt. Men vad ska jag använda för något? Det behövs ju lite elasticitet då rökröret rör sig med temperaturväxlingarna och även klara dom höga temperaturerna det blir direkt efter pannan.
Finns ingen stos i skorstenen, utan rökröret är instucket direkt i skorstenen. Jag försökte täta med vanligt putsbruk, men höll bara någon månad. En snickare som va hos mig för annat jobb försökte också täta, vet inte riktigt vad han använde men det höll i alla fall längre. Men nu ryker det
Köp en inmurningsstos så blir du av med problemet!
Hej, eftersom metall expanderar snabbt och den murade skorstenen långsamt så måste tätningen där emellan vara mjuk och flexibel. Har hjälpt flera personer med otäta skorstensanslutningar genom att täta med nätmatta som tål ganska mycket värme.A A.B skrev:Hej!
En billig lösning om man har nån bit liggandes.
Mycket vanligt förr i tiden.A A.B skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det fanns även, så vitt jag minns, eldfast drev specialgjort för detta ändamål. Sågr ut ungefär som vanlig Rockwool.D09 skrev:
Men det här skall man väl använda numera:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-spisar/sotarverktyg/kamintatningsset-374604/
Klicka här för att svara