Hej
I sommar flyttade vi in i huset, nu tänkte jag byte Paxfläkt en i badrummet på övervåningen då den inte startade som den ska när de blir fuktigt. Då fick man en överraskning, innertaket har spottar och mellan de taket och taket ovanför var de ingen direkt anslutning mellan de grövre 150mm rör med sjölvdrag som går till taket och 100m anslutningen till fläkten. Där borde de väl finnas en övergång så de är tätt? Började då kika bakom frigolitlisterna som är limmade och där är de en glipa mellan tak och vägg.
Badrummet är renoverat 2013 med våtrumsmatta. Ovanför badrummet är de en oisolerad vind på en utbyggnad av huset.
Vad göra, ska jag akrylatfoga sprickan mellan vägg och tak samt montera en övergång mellan rör och fläkt? Eller är de skit i samma när de sitter spottar?
Kan detta vara gjort enligt gällande regler 2013 eller är de nå fuskbygge?
/Micke
I sommar flyttade vi in i huset, nu tänkte jag byte Paxfläkt en i badrummet på övervåningen då den inte startade som den ska när de blir fuktigt. Då fick man en överraskning, innertaket har spottar och mellan de taket och taket ovanför var de ingen direkt anslutning mellan de grövre 150mm rör med sjölvdrag som går till taket och 100m anslutningen till fläkten. Där borde de väl finnas en övergång så de är tätt? Började då kika bakom frigolitlisterna som är limmade och där är de en glipa mellan tak och vägg.
Badrummet är renoverat 2013 med våtrumsmatta. Ovanför badrummet är de en oisolerad vind på en utbyggnad av huset.
Vad göra, ska jag akrylatfoga sprickan mellan vägg och tak samt montera en övergång mellan rör och fläkt? Eller är de skit i samma när de sitter spottar?
Kan detta vara gjort enligt gällande regler 2013 eller är de nå fuskbygge?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Micke
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag är inte direkt med på vad du menar med övergången. Går 100mm upp till 150mm röret men utan övergång så det är otätt på 25mm runtom? Det bör du åtgärda i så fall annars hamnar den fuktiga luften i konstruktionen/vinden.
Angående taket så är det inget krav på tätskikt i tak. Däremot så bör man ha en ångspärr i taket, men den ska sitta enligt vad det ser ut som på din bild mellan glesen/gipsen eller gipsen/råsponten.
Angående taket så är det inget krav på tätskikt i tak. Däremot så bör man ha en ångspärr i taket, men den ska sitta enligt vad det ser ut som på din bild mellan glesen/gipsen eller gipsen/råsponten.
Om det fanns en fungerande ångspärr innan man satte dit det sänkta taket och spottarna så borde det inte vara några större problem. Det nya taket är bara kosmetiskt och inte en del av husets klimatskal.
Däremot bör du sätta någon form av stos så att frånluften hamnar i röret och inte bredvid.
Däremot bör du sätta någon form av stos så att frånluften hamnar i röret och inte bredvid.
Vad jag kan de finns de ingen ångspärr alls, men läser man lite runt så verkar de kanske inte som man ska ha de i ett gammal hus med spån på vinden heller? Yepp har köpt en stos så de blir tätt vid fläkten och tänkte köra tätningsmassa vid vägg/tak och sedan måla taket med våtrumstakfärg.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden