Hej!

För några dagar sedan satte jag våtrumsgips i hela badrummet.
Har köpt en väggnära golvbrunn och rörmokaren hade satt upp den temporärt med 3 distanser från vägg för att få den ungefär på rätt ställe.
Va bra, tänkte vi och gjorde hål i gipsen och satte dit.

Vad vi inte tänkte på var om den satt på rätt höjd, vilket den inte gjorde! Den behövde flyttas ner 2-3 cm.

Nu har jag 3 hål i gipsen som syns ovanför golvbrunnsramen. Hur ska man täta detta för att få det enligt reglerna?

Om de inte är jättestora så tror jag inte du behöver fylla dem alls (nu antar jag att du skall ha kakel på väggen). Annars kan du spackla igen dem med någon form av cementbaserat spackel, ex. husfix. Det viktiga är bara att det inte är vanligt väggspackel.

Tack för svar.

Hålen är ca 25 mm. Rätt så stora alltså.

Målaren som är där nu har sandspackel, kan det funka?

Nej, det är inte ok.

Stefan N skrev:
Nej, det är inte ok.
Kan du utveckla varför?

Sandspackel är vattenbundet - det löser upp sig om det blir fuktigt. Du behöver ett gips eller cementbundet spackel som brinner (härdar). det klarar fukt....

T
Ta vanligt fix så slipper du köpa en hel påse med antingen gipsbruk eller cementbasert spackel. Fixet tar bara lite längre tid på sig att torka.

Sandspackel var vad jag menade med "vanligt väggspackel", dvs det är just precis det man inte skall använda.

Har läst på lite om spackel nu :)
Får bli vanligt fix i hålen.
Tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.