Buskfyggaren
Vi har ett klinkergolv i hallen som är illa lagt mot vägglisten, det är en glipa emellan samt att det drar kalluft från springan. Tror att ventilationen drar tjuvluft därifrån då draget ökar om man drar frånluften på max.

Hur ska jag täta och få snyggt här?

Tänker själv att jag kan pula in drevremsa eller dylikt i springan och lägga på ny fog. Kanske blir struligt med ny fog dock om det inte finns ett hårt underlag under?

Andra förslag?

• Glipa mellan klinkergolv och vägglist i en hall med synligt underlag och kalluftsdra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan klinkergolv och vit vägglist med synligt kalluftsdra fogen.
    Skapa konto
  • Glipa mellan klinkergolv och vägglist i en hall, med tecken på drag och illa lagt golv.
    Skapa konto
BirgitS
Är en vanlig kvartstav tillräckligt bred för att täcka glipan?
Det finns tjockare golvlister också om du kan tänka dig att byta ut den.

Buskfyggaren
Ja, det tror jag. Kommer kanske inte se så snyggt ut dock.

Hade samma problem för några år sedan och gjorde som du beskriver att peta in drev från en remsa och sedan ny fog, det blev både snyggare och draget upphörde

Mjukfog och eventuellt smyg/kvartalet.

BirgitS
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Ja, det tror jag. Kommer kanske inte se så snyggt ut dock.
Tyvärr är det ju svårt att få det snyggt när någon har gjort fel och inte tagit bort golvlisterna först så att plattorna kunde läggas ända in till väggen.

Jag tycker det ser ut som att mellanrummet är för stort på sina håll för att det ska gå att få en snygg (osynlig) mjukfog.

Kanske går att byta till en bredare/tjockare sockel som täcker gapet?

Buskfyggaren
BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr är det ju svårt att få det snyggt när någon har gjort fel och inte tagit bort golvlisterna först så att plattorna kunde läggas ända in till väggen.

Jag tycker det ser ut som att mellanrummet är för stort på sina håll för att det ska gå att få en snygg (osynlig) mjukfog.
Nej, mjukfog kommer nog inte bli snyggt. Det lutar nog åt att prova med en smyglist ändå.

Hade tagit bort golvlisten och kollat ur tätning ser ut bakom/under, kan ju vara hål ned i dåligt isolerat bjälklag och då även trycka i drevning. Sedan en vanlig fogning längs väggen mot klinker och tillbaka med golvlisten.
Är ju inget stort jobb men du behöver lite fogbruk och ev. drevnings mtrl eller isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.