Hur ska man göra när man sätter tätningslister i fönstren i ett hus från 70-talet utan mekanisk ventilation? Har läst att man bör lämna 5-10 cm lucka för att självdraget ska fungera. I badrummet finns fuktstyrd frånluftsventil + 1 ventil (hål i väggen med insektsgaller och vridbar platta på insidan) vid taket i wc-rummet bredvid, i övrigt bara 1 likadan ventil i köket, sen går ju köksfläkten ibland och braskaminen på vintern som drar ut luft. Tycker det låter logiskt att lämna en liten bit utan tätningslist i några fönster för tilluft i sov- och vardagsrum, var runt fönstret ska luckan i så fall vara och spelar det nån roll? är det någon kunnig som vet?

Har du både frånluft och friskluft i badrummet? Låter som du bör ta ett helhetsgrepp på ventilationen i huset.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Har du både frånluft och friskluft i badrummet? Låter som du bör ta ett helhetsgrepp på ventilationen i huset.
I badrummet/tvättstugan har jag bara en fuktstyrd frånluftsfläkt, i wc-rummet just utanför har jag däremot en enkel ventil men den brukar jag ha lite tillstängd på vintern för att det inte ska komma in kall luft.

BirgitS
Det ska inte komma in luft i WC-rum utan det ska vara frånluft där också. Det låter som att du behöver se över din ventilation.

Om man lämnar en bit utan tätningslist beror på om luften kan komma in på något annat sätt i de rum som ska ha tilluft, dvs. sov- och vardagsrum och andra rum där man uppehåller sig under lång tid.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska inte komma in luft i WC-rum utan det ska vara frånluft där också. Det låter som att du behöver se över din ventilation.

Om man lämnar en bit utan tätningslist beror på om luften kan komma in på något annat sätt i de rum som ska ha tilluft, dvs. sov- och vardagsrum och andra rum där man uppehåller sig under lång tid.
Ventilen i wc-utrymmet är kvar från tiden (70-talet) när det bara fanns wc, handfat och en liten duschhörna i ett o samma rum innan jag gjorde tillbyggnaden och öppnade upp för att få ett ordentligt badrum/tvättstuga så den ventilen har jag stängt till och har bara fuktstyrd frånluft i hela utrymmet och det finns ingen dörr emellan till wc-utrymmet, bara en kort vägg. Glömde nämna i mitt inlägg att jag har luft/luftvärmepump i vardagsrummet så hela vintern kommer det ju in luft från den så det är kanske bara sovrummet som ligger längst bort som kanske behöver lite mer tilluft i alla fall under vintern? Tidigare, innan jag i år bytt tätningslister, hade jag lämnat en lucka i överkanten på fönster i sov- och vardagsrum för att jag läst att man skulle göra det i hus med "självdrag" men det blev ett sånt jäkla kalldrag kalla vinterdagar så jag vet inte hur man ska tänka

Har du ingen tillluft på annat sätt, så är det bra om fönsterbågarna inte är helt täta.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M mfriman skrev:
jag har luft/luftvärmepump i vardagsrummet så hela vintern kommer det ju in luft från den så det är kanske bara sovrummet som ligger längst bort som kanske behöver lite mer tilluft i alla fall under vintern?
Värmepumpen drar ju inte in någon friskluft utifrån, den cirkulerar bara den luft du redan har inne.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har du ingen tillluft på annat sätt, så är det bra om fönsterbågarna inte är helt täta.
I vardagsrummet har jag en luft/luftvärmepump så där kommer det ju in luft men braskaminen (vintertid) och köksfläkten drar ut luft (rätt öppen planlösning mellan v.rum o kök) men dom är ju inte igång hela tiden. Tilluft kanske kan behövas i sovrummet som ligger i andra änden av huset. Spelar det någon roll var man lämnar en lucka i tätningslisten? ska den vara upptill eller i nederkanten av fönsterbågen?

Centano Centano skrev:
Värmepumpen drar ju inte in någon friskluft utifrån, den cirkulerar bara den luft du redan har inne.
😮 Det hade jag ingen aning om! Tack för den infon. Då återstår frågan - spelar det någon roll om luckan i tätningslisten är upptill eller i nederkant av fönsterbågen?

M mfriman skrev:
I vardagsrummet har jag en luft/luftvärmepump så där kommer det ju in luft men braskaminen (vintertid) och köksfläkten drar ut luft (rätt öppen planlösning mellan v.rum o kök) men dom är ju inte igång hela tiden.
Via luftvärmepumpen kommer det inte in nån luft

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
M mfriman skrev:
😮 Det hade jag ingen aning om! Tack för den infon. Då återstår frågan - spelar det någon roll om luckan i tätningslisten är upptill eller i nederkant av fönsterbågen?
Det är i underdelen av fönstren du ska minska/lämna tätningslisten

• Gilla
mfriman
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Via luftvärmepumpen kommer det inte in nån luft
Nej, jag har just fått det klart för mig tack vare kunniga personer på den här sidan 👍 då återstår frågan - spelar det någon roll om man lämnar en lucka i tätningslisten upptill eller i nederkant av fönsterbågen?

Jag hade satt i riktiga ventiler istället och tätat fönsterna helt. Då kan du justera efter säsong (eller köpa ventiler som styrs med termostat) och få bättre luft i hela huset.

• Gilla
rc193 och 1 till
  • Laddar…
M mfriman skrev:
Nej, jag har just fått det klart för mig tack vare kunniga personer på den här sidan 👍 då återstår frågan - spelar det någon roll om man lämnar en lucka i tätningslisten upptill eller i nederkant av fönsterbågen?
Luckan lämnas upptill.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Dags att installera riktig ventilation som går hela tiden typ roterande ftx

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.