Bor i ett hus från mitten av 30-talet med fuktskador i källaren. Ska dränera, men kan inte nu.
Källaren är byggd av experimentbetong, mycket sand. Här är mina frågor:
1. Vad för slags betong ska jag använda för att täta kratrarna uppe på väggen inifrån?
2. Genom väggen går också vår gasledning. Vad tätar jag med runt den?

Tackar på förhand!

Finns där ingen som kan hjälpa mig?
Här är några bilder från verktygsförrådet.

Tacksam för svar! Vägg med fuktskador och mögel runt ett rör i ett verktygsförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg i ett verktygsförråd med synlig fuktskada och sprickbildning.
Skapa konto
Fukt- och mögelskador i ett hörn av ett verktygsförråd med synlig sprickbildning och avflagning.
Skapa konto
Fukt- och mögelskador på en betongvägg i ett verktygsförråd med flagande färg och bruna fläckar.
Skapa konto
Vattenskada och mögel på en vägg i ett verktygsförråd
Skapa konto
Spricka och fuktskador i hörnet av ett verktygsförråd.
Skapa konto
Skadad vägg i verktygsförråd med synlig spricka och flagande färg på ett hörn.
Skapa konto
Spricka högst upp på en smutsig betongvägg i ett verktygsförråd.
Skapa konto
Fukt- och mögelskador längs med en vägg och på golv i ett verktygsförråd.
Skapa konto

K
Du kan inte täta det inifrån.

Detta ser ut som tät Plastfärg som stänger in fukten som kommer utifrån. Resultatet blir att putsen eller vad du nu har på bilden lossnat i stora bitar.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Som sagt det som släpper ser ut som puts, inte betong. Man får knacka och skrapa ned allt som är löst. Sedan putsa om. Det finns andra här som har bättre koll på lämplig putskvalitet att lägga på. Det vore också bra om du kan får bort så mycket som möjligt av plastfärgen, ev. "punktera den med en tandskrapa.

Sedan färgar man in det med en lämplig färg, silikatfärg anses ofta som det korrekta valet, men det finns andra uppfattningar.

Men allt detta är väldigt mycket arbete som troligen inte håller mer än några år om du inte får stopp på fuktvandringen utifrån, med en omdränering och tätning av utsidan. Då behövs något i stil med platon eller isodrän eller liknande system.

Så vitt jag vet kan du använda vanlig puts ända fram till ledningen, behövs inga speciella material just vid röret.

• Gilla
Gitarrist
  • Laddar…
Täta inifrån är ju det sämsta man kan göra, kommer ju bara ge större skador.

H hempularen skrev:
Som sagt det som släpper ser ut som puts, inte betong. Man får knacka och skrapa ned allt som är löst. Sedan putsa om. Det finns andra här som har bättre koll på lämplig putskvalitet att lägga på. Det vore också bra om du kan får bort så mycket som möjligt av plastfärgen, ev. "punktera den med en tandskrapa.

Sedan färgar man in det med en lämplig färg, silikatfärg anses ofta som det korrekta valet, men det finns andra uppfattningar.

Men allt detta är väldigt mycket arbete som troligen inte håller mer än några år om du inte får stopp på fuktvandringen utifrån, med en omdränering och tätning av utsidan. Då behövs något i stil med platon eller isodrän eller liknande system.

Så vitt jag vet kan du använda vanlig puts ända fram till ledningen, behövs inga speciella material just vid röret.
Stort tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.