Bor i ett hus från mitten av 30-talet med fuktskador i källaren. Ska dränera, men kan inte nu.
Källaren är byggd av experimentbetong, mycket sand. Här är mina frågor:
1. Vad för slags betong ska jag använda för att täta kratrarna uppe på väggen inifrån?
2. Genom väggen går också vår gasledning. Vad tätar jag med runt den?
Tackar på förhand!
Källaren är byggd av experimentbetong, mycket sand. Här är mina frågor:
1. Vad för slags betong ska jag använda för att täta kratrarna uppe på väggen inifrån?
2. Genom väggen går också vår gasledning. Vad tätar jag med runt den?
Tackar på förhand!
Finns där ingen som kan hjälpa mig?
Här är några bilder från verktygsförrådet.
Tacksam för svar!
Här är några bilder från verktygsförrådet.
Tacksam för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Som sagt det som släpper ser ut som puts, inte betong. Man får knacka och skrapa ned allt som är löst. Sedan putsa om. Det finns andra här som har bättre koll på lämplig putskvalitet att lägga på. Det vore också bra om du kan får bort så mycket som möjligt av plastfärgen, ev. "punktera den med en tandskrapa.
Sedan färgar man in det med en lämplig färg, silikatfärg anses ofta som det korrekta valet, men det finns andra uppfattningar.
Men allt detta är väldigt mycket arbete som troligen inte håller mer än några år om du inte får stopp på fuktvandringen utifrån, med en omdränering och tätning av utsidan. Då behövs något i stil med platon eller isodrän eller liknande system.
Så vitt jag vet kan du använda vanlig puts ända fram till ledningen, behövs inga speciella material just vid röret.
Sedan färgar man in det med en lämplig färg, silikatfärg anses ofta som det korrekta valet, men det finns andra uppfattningar.
Men allt detta är väldigt mycket arbete som troligen inte håller mer än några år om du inte får stopp på fuktvandringen utifrån, med en omdränering och tätning av utsidan. Då behövs något i stil med platon eller isodrän eller liknande system.
Så vitt jag vet kan du använda vanlig puts ända fram till ledningen, behövs inga speciella material just vid röret.
Stort tack för hjälpen!H hempularen skrev:Som sagt det som släpper ser ut som puts, inte betong. Man får knacka och skrapa ned allt som är löst. Sedan putsa om. Det finns andra här som har bättre koll på lämplig putskvalitet att lägga på. Det vore också bra om du kan får bort så mycket som möjligt av plastfärgen, ev. "punktera den med en tandskrapa.
Klicka här för att svara