Konstaterade snabbt via min andra tråd här att det är TarkoDry jag ska använda mig av till mitt
badrum med spånskivor. En rulle om 60 kvm kostar 5940 kr och funkar till både golv och vägg
vilket är bra! Bara att hoppas att den tilltänka golvläggaren kan detta med trådsvets som krävs!

Blev dock lite fundersam till hur man gör med golvvärmen, som är T2QuickNet, ska man lägga
den PÅ TarkoDry i fästbruket för klinkersen, eller ska man lägga den UNDER mattan?

Någon som vet mer om detta än jag?
 
Hej!
Tyvärr har jag inga svar, men blev nyfiken då jag tänkt använda mig av detta, så kan ju fråga dig, hur lägger man mattan, och vad menas med trådsvets?

Så denna är godkänd att lägga rätt på spånskivor både för golv o vägg?
 
Ser inte vad det spelar för roll, spånskivor i vägg bakom kakel/klinker är fortfarande förbjudet, detta är ju ett tätskitkt som alla andra förutom att det är tvunget att tas in hantverkare då den sätts upp som matta vilker blir dyrt...Hemsidan är ju för övrigt full med floskler, fogarna lär ju släppa igenom vatten på två minuter samt att väggarna kommer bli dyblöta även med detta system. Att brunnen är äldre än -91 spelar dem tydligen ingen roll heller....Är systemet godtjänt av BKR eller det kanske kvittar?
 
hej, har pratat med dem på tarkett och GVK samt kvalitetsansvarige och enligt dem så är det godkänt för
montering på spånskivor...

http://www.gvk.se/produkter/plast.asp?art_cat=72

Man limmar den direkt på spånskivorna och alla fogar som blir skan man fylla igen med en trådsvets som smälter ihop fogarna så att dom blir täta.
 
Den är godkänd från boverkt och GBR men inte BKR för att det hör till GBR, det är en golvläggare som måste göra jobbet mao.
Det är tydligen nåt byråkratiskt dilema då det krävs golvläggare för den, men den ska bli godkänd hos BKR också så fort lite
frågetecken rets ut mellan alla instanser som är inblandade.
 
hur är det annars tänkt att man ska göra när man har prefabricerade väggar med spånskivor, dem är ju fastnitade till förbannelse... det här är det enda jag funnit som verkar någorlunda rimligt...
 
Tanken är nog att inte använda keramik som ytskikt utan våtrumsmattor ody.
 
aha.... tråkigt tänk... men... det kan nog stämma.
 
P
Om BKR ska godkänna den så måste den testas ihop med ett specifikt fix. Det har inte gjorts med någon matta över huvud taget, så vitt jag vet.
 
ok... struligt värre det här verkar det vara...
 
T
TarkoDry har en specifik matta för vägg och en annan för golv. Sedan så är det lättare och säkrare att svepa mattan runt rummet. Eftersom mattan inte når ända upp till taket så läggs nästa svepning i överlapp. På detta vis slipper man skarvar med medföljande svetsning.
 
swecul:

Vi har även köpt ett hus med prefabricerade ytor såsom spånskiva i badrum.
Har stort är ditt badrum och vad har golvläggaren sagt att arbetet skulle kosta?

Mvh Nicholas
 
T
almanakis skrev:
swecul:

Vi har även köpt ett hus med prefabricerade ytor såsom spånskiva i badrum.
Har stort är ditt badrum och vad har golvläggaren sagt att arbetet skulle kosta?

Mvh Nicholas
Om det är ett Älvsbyhus du har köpt så är ju standard i deras badrum vanlig våtrumstapet som sitter direkt på spånet.

En våtrumstapet som ser ut och känns som en vanlig papptapet, hur säkert känns detta? Skulle tro att det håller 2-3 år........
 
tank77 skrev:
Om det är ett Älvsbyhus du har köpt så är ju standard i deras badrum vanlig våtrumstapet som sitter direkt på spånet.

En våtrumstapet som ser ut och känns som en vanlig papptapet, hur säkert känns detta? Skulle tro att det håller 2-3 år........
Jo, just precis därför har vi valt bort den för att lägga kakel o klinker...da
 
Vi har från skidstahus, men har inga priser på vad det kostar än... badrummet är på 9,5 kvm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.