4 137 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Tappvattnet svänger i temperatur...
Installerade fjärrvärme i förra veckan. Innan hade vi lite svängningar med tappvattnet, men inga större problem. Nu däremot har vi lite större svängningar som nu när man duschar så blir det ganska kallt efter ett tag. Stänger då av vattnet och sätter på igen, blir varmt igen - efter en stund - kallt, och så fortsätter det... Har inte riktigt märkt samma problem på de blandare i köket och toalett (icke termostatblandare...)
Har tänkt ringa rörisen på måndag, men tänkte skaffa mig lite kött på benen här först.
Har hört att vissa blandare kan leda över kallt vatten till varma sidan så detta förstör regleringen. Köpte då en ny termostatblandare igår till duschen - samma dåliga resultat med den.
Fysiskt sett står duschen cirka 4 rörmeter från värmeväxlaren som är av märket SweTherm Villaprefab, Danfoss reglerutrustning ECL C100. Rörisen som var här nämde att en del av rören vi har är galvade och kanske delvis igensatta, men inte ska väl detta ha någon betydelse på regleringen av varmvattnet? Vi får ju trots allt värme ett tag innan det växlar till kallt... Alltså är de inte helt igensatta...!
Vad göra? Är tacksam för alla tips...!
Har tänkt ringa rörisen på måndag, men tänkte skaffa mig lite kött på benen här först.
Har hört att vissa blandare kan leda över kallt vatten till varma sidan så detta förstör regleringen. Köpte då en ny termostatblandare igår till duschen - samma dåliga resultat med den.
Fysiskt sett står duschen cirka 4 rörmeter från värmeväxlaren som är av märket SweTherm Villaprefab, Danfoss reglerutrustning ECL C100. Rörisen som var här nämde att en del av rören vi har är galvade och kanske delvis igensatta, men inte ska väl detta ha någon betydelse på regleringen av varmvattnet? Vi får ju trots allt värme ett tag innan det växlar till kallt... Alltså är de inte helt igensatta...!
Vad göra? Är tacksam för alla tips...!
Först och främst: om du spolar fullt med värme i handfatet, kommer det varmvatten då (Hela tiden)?
Har du kollat utgående temp. på varmvattnet från värmeväxlaren när vattnet spolar för fullt.
Reglerar ställdonet som det ska på ventilen till varmvattnet? :
Hur lång tid tar det innan vattnet vlir kallt, sätt igång duschen och titta samtidigt på ventilen och temperaturen på varmvattnet vid växlaren.
//Jeppson
Har du kollat utgående temp. på varmvattnet från värmeväxlaren när vattnet spolar för fullt.
Reglerar ställdonet som det ska på ventilen till varmvattnet? :
Hur lång tid tar det innan vattnet vlir kallt, sätt igång duschen och titta samtidigt på ventilen och temperaturen på varmvattnet vid växlaren.
//Jeppson
Rörmokaren var här i veckan och bytte ut några backventiler i en termostatblandare vi har på övervåningen. Det blev mycket bättre, dock inte helt perfekt...
Vi ska nog byta ut den blandaren mot en ny icke termostatblandare.
Annars så funkar det nu.
Vi ska nog byta ut den blandaren mot en ny icke termostatblandare.
Annars så funkar det nu.
Klicka här för att svara