935 läst ·
33 svar
935 läst
33 svar
Tappvatten - nya rör
Man kan dessutom konstatera att kopparrör är mycket väl utprovade medans plastslangar är en relativt ny teknik som ingen vet livslängden på. Detsamma gäller presskopplingar.
Men men. Skall det byggas nya kök och badrum på nya platser kan det vara befogat att dra nytt istället för att skarva på en massa stumpar.
Men men. Skall det byggas nya kök och badrum på nya platser kan det vara befogat att dra nytt istället för att skarva på en massa stumpar.
Ja men så kan det också vara - ingen tvekan. Men de är också sakkunniga så det gäller att finna balansen där. Tur att forumet finns så man kan bolla.L lbgu skrev:
Själv har jag haft problem med de äldre koppar och järnrören av lite klenare dimensioner. På grund av kalk och annat i vattnet så sätts de med tiden igen. När man ser hur de ser ut på insidan tappar man lusten att dricka kranvatten. Plaströren verkar mindre känsliga i det avseendet, drygt trettio år gamla såg fortfarande ut som nya på insidan utan någon synlig beläggning. Mycket beror väl på vattenkvaliteten på orten.
Tyvärr har det ingen större betydelse hur sakkunniga de är. De är garanterat sakkunniga när det gäller att fakturera också. Att få råd från en som tjänar pengar på rådet är aldrig bra. Visst du kan har tur och hitta en genomärlig person som ger råd som han förlorar på, men i normalfallet ges det råd som den som ger rådet tjänar på. Ungefär som när en 'personlig' bankman ger råd om vilka fonder du ska köpa. Du kan vara säker på att du får råd att köpa de som banken tjänar mest på.M Melsan skrev:
Funkar rören idag så finns det egentligen ingen anledning att byta dem bara för att någon tycker de är lite gamla. De kan säkert hålla 50 år till och vem vet hur de som de ersätter dem med klarar åldrandet. If it ain't broke, don'f fix it.
Nu har jag fotat några av rören i tvättstugan och kök! Skrutit eller inte skrutit?Intet skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 695 inlägg
Det enda som är skruttig är att rören har gulnad målarfärg på sig. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att byta dessa rör.
Du har lödda eller bockade vinklar i rörsystemet. Idag skulle rörläggare göra snabba presskopplingar som är klart sämre vad gäller livslängden.
Behåll rörsystemet, byt ej!
Om du ända skulle gå på deras ammesagor kräv i alla fall att få behålla kopparrören. De blir till fina pengar på skrotfirman.
Du har lödda eller bockade vinklar i rörsystemet. Idag skulle rörläggare göra snabba presskopplingar som är klart sämre vad gäller livslängden.
Om du ända skulle gå på deras ammesagor kräv i alla fall att få behålla kopparrören. De blir till fina pengar på skrotfirman.
Tack!! Nu har jag nått att fundera på.T Thomas_Blekinge skrev:Det enda som är skruttig är att rören har gulnad målarfärg på sig. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att byta dessa rör.
Redigerat:
Visst. Inget synligt fel på de rören.
Det var sådana rördragning jag jobbade med för länge sedan. Lödning var förstaalternativet. Snabbt, billigt och mycket hållbart. Gick inte det var det klämringskopplingar som gällde.
Det ser ut som om de skulle behöva några klammor här och var man inga synliga fel på de bilderna.
Det var sådana rördragning jag jobbade med för länge sedan. Lödning var förstaalternativet. Snabbt, billigt och mycket hållbart. Gick inte det var det klämringskopplingar som gällde.
Det ser ut som om de skulle behöva några klammor här och var man inga synliga fel på de bilderna.
Tack! Känns tryggt att någon som jobbat med det ger ett positivt utlåtande om dessa rör.Intet skrev:
Visst. Inget synligt fel på de rören.