Hej,
På min vägg verkar det sitta 3 tapeter. Håller på att ånga bort den första tapeten som är riktigt tunn. Tapeten under (den grå) är tjockare. Den bubblar sig inte när jag drar med ångmaskinen. Dock syns tapetskarvar igenom från den första tapeten. Skall man skära ur en skåra uppifrån och ned på ca 1cm och sedan spackla igen, eller behöver man grundmåla och sen spackla för att spacklet skall fästa? Färgen jag skall måla med är Alcro Pashmina.
På min vägg verkar det sitta 3 tapeter. Håller på att ånga bort den första tapeten som är riktigt tunn. Tapeten under (den grå) är tjockare. Den bubblar sig inte när jag drar med ångmaskinen. Dock syns tapetskarvar igenom från den första tapeten. Skall man skära ur en skåra uppifrån och ned på ca 1cm och sedan spackla igen, eller behöver man grundmåla och sen spackla för att spacklet skall fästa? Färgen jag skall måla med är Alcro Pashmina.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Låter som att du har tänkt måla på den undre tapeten? Beroende på vilka krav man har på den färdiga ytan ska man vara lite försiktig med att måla på tapet. Är man inte jättepetig med resultatet går det bra, men vill man ha en helt slät yta där man inte ska se att det är en tapet man har målat över är det bredspackling av hela ytan som gäller. Skär du bort skarvarna och spacklar som du föreslår kommer det bli en skillnad på ytan mellan tapeten och spacklingen som kommer synas när du målar sedan.J Jojken1 skrev:Hej,
Tänkte först ta bort alla tapeter, men insåg att det blir ett väldigt jobb att få bort allt. Med ångmaskinen går det ok att få bort första tapeten. Om jag nu skulle skära bort tapetskarvarna och sedan bredspackla på den grå tapeten, behöver spacklet täcka 100% av väggen, eller drar man så tunt som möjligt?
Skulle dra ner det som sitter löst (Din tapet är spaltbar dvs två skikt där ytskiktet går att dra bort ganska enkelt)och skära bort ojämnheter.
Sedan grovspackla en gång på ojämnheterna.
Dagen efter kolla om tapeten släppt nånstans av fukten från spacklet.
Slipa och grundmåla med en lite billigare färg, återigen vänta och se om du är nöjd med ytskiktet.
Måla sedan färdigt eller upprepa proceduren tills du är nöjd och kan måla färdigt.
Sedan grovspackla en gång på ojämnheterna.
Dagen efter kolla om tapeten släppt nånstans av fukten från spacklet.
Slipa och grundmåla med en lite billigare färg, återigen vänta och se om du är nöjd med ytskiktet.
Måla sedan färdigt eller upprepa proceduren tills du är nöjd och kan måla färdigt.
Klicka här för att svara