19 650 läst ·
32 svar
20k läst
32 svar
Tapetsera på treetex?
Hej, hittade denna tråd och vi står inför liknande projektM mersault skrev:Nu är vi klara sen ett tag tillbaka så jag tänkte sammanfatta hur det blev för oss, kan ju vara intressant om någon söker fram tråden i efterhand.
Vi rollade på rikligt (det krävs MYCKET för att mätta den) med cellulosalim på treetexen.
Det kändes att det blev en helt annan yta när det torkade, inte lika porös,
I det ena rummet där vi hade treetex som underlag så tapetserade vi direkt på den (första bilden). Det blev bra, tapeten sitter ordentligt överallt.
I det andra rummet fegade vi ur, anledningen var att det fanns övergångar mellan treetex och putsad murstock där vi skulle tapetsera. När vi hade spacklat såg vi att springan mellan materialen gled isär till dagen efter. Nu använde vi easyup-tapeter, så det är möjligt att de hade varit tillräckligt starka att hålla emot rörelser i springan utan att spricka. Men vi tog det säkra före det osäkra och tapetserade först med 1 mm tjock underlagstapet (EasyUp Recover) och sen med tapeten. Resultatet blev väldigt bra måste jag säga själv, även där.
Det hade säkert gått att använda någon annan billigare papp i stället för underlagstapeten, men nu har vi en nära släkting som jobbar i tapetbranschen så vi kunde få underlagstapeten väldigt billigt.
[bild]
[bild]
Vi har en del av två väggar som är putsade med tapet, tapeten sitter bra. På några ställen där putsen lossnat har jag tagit bort och satt tretex. Nu vill jag sätta en renoveringstapet och sen easy up tapet. Grundade du obehandlad tretex med tapetklister? Många förordar alkydfärg, men rädd för lukten då vi har barn hemma.
Hade velat slippa spackla då jag ändå tror som du också erfarit att det ändå kommer spricka. Tacksam för dina kommentarer
Precis, med
Precis, jag grundade med mycket tapetklister (cellulosa). Det funkade bra. Nu var det länge sen och vi har flyttat från det huset, men tapeterna satt bra så länge vi bodde där.P Petrus1979 skrev:Hej, hittade denna tråd och vi står inför liknande projekt
Vi har en del av två väggar som är putsade med tapet, tapeten sitter bra. På några ställen där putsen lossnat har jag tagit bort och satt tretex. Nu vill jag sätta en renoveringstapet och sen easy up tapet. Grundade du obehandlad tretex med tapetklister? Många förordar alkydfärg, men rädd för lukten då vi har barn hemma.
Hade velat slippa spackla då jag ändå tror som du också erfarit att det ändå kommer spricka. Tacksam för dina kommentarer![]()
Hej! Som lite kommentar till alla tidigare och tips till kommande. Vi bor i en kåk i Skåne från tidigt 1900-tal, oklart när exakt.P Petrus1979 skrev:Hej, hittade denna tråd och vi står inför liknande projekt
Vi har en del av två väggar som är putsade med tapet, tapeten sitter bra. På några ställen där putsen lossnat har jag tagit bort och satt tretex. Nu vill jag sätta en renoveringstapet och sen easy up tapet. Grundade du obehandlad tretex med tapetklister? Många förordar alkydfärg, men rädd för lukten då vi har barn hemma.
Hade velat slippa spackla då jag ändå tror som du också erfarit att det ändå kommer spricka. Tacksam för dina kommentarer![]()
Renoverad ovanvåning från 40-talet, resten i original. Ovanvåningen har plankväggar där vi använt Tretexen från innertaken och satt Masonit utanpå det.
Fogarna gjorde jag som de ursprungliga, dvs limmad gasväv. Kokt eget tapetlim till alla husets tapetserade väggar, enligt min mormors recept. Superbra, helt ekologisk primer för övrigt.
Tapeterna sitter som berget och har varit uppe några år nu. De först satta snart i sex år. 😊 Kan varmt rekommendera metoden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden