Hej,

Jag renoverar lilltjejens rum där det är 3 lager gammal tapet sedan tidigare. Jag har tagit bort den översta tapeten och slipat & spacklat så det står härliga till.

Idag Grundmålade jag den ena vägen med vit färg, Där det senare ska vara en ljus tapet.
Efter målningen ser jag hur det bildas bubblor under färgen. Det släpper alltså från tapeten son sitter kvar på väggen. Vad gör jag?

Låter jag färgen torka och sedan slipar bort bubblorna och spacklar?
Eller slipar jag och målar över endast?
Jag bifogar ett par bilder så ser ni hur det ser ut.

Tack på förhand för era tips!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måla inte med vattenbaserat så slipper du bubblor, Alcro kraft fungerar.
Nu får du låta det torka och se om dom går tillbaks annars slipar du ner dom.

Skulle personligen inte måla med Kraft i ett barnrum. Det finns vattenburna patenteringsfärger för tapeter (kommer inte ihåg vad alcros hette dock) som binder upp och isolerar rätt bra. Men gjort är gjort, så nu får TS helt enkelt vänta på torken. Blåsorna kanske lägger sig av sig själva.

Blåsorna lade sig efter att färgen torkat. Jag blev nöjd med väggen och tyckte man såg tydligt hur förarbetet med spackling blev, så jag bestämde mig för att även grundmåla resterande väggar där det senare ska vara en mörkare tapet.

Dessa väggar blev bra förutom att färgen sprack på några små ställen. Jag slipade dessa och målade över igen. Jag vet inte om detta har med slarvig slipning att göra men jag skulle tro det.
Nu ser allt slätt och fint ut och till helgen är det dags för tapetsering.

ni får gärna dela era åsikter om varför dessa sprickor uppkom. Jag är amatör och tar till mig alla tips och knep.

Tackar!

• Gilla
nemlan
  • Laddar…
Skönt att det löste sig utan vidare problem. Som med all målning är det svårare ju mer produkter och gamla lager man har att jobba med. Gammal tapet, spackel och färg + ny tapet är rätt många parametrar jämfört med typ takfärg i nytt betongtak.

Anledningen till att det sprack på ett par ställen är antagligen att spackel och tapet har rört sig olika, och kanske spacklet inte var helt genomhärdat när du gick på med färgen.

Jag spacklade inte hela väggarna utan bara på de områden det var ojämnt.
Ställena där färgen sprack var enbart på områden där jag ej spacklat. Därför tänkte jag att det kanske kunde vara dålig slipning som orsakade.
Kanske skulle jag spacklat väggarna till 100%?

Jag vet inte, jag blev nöjd med det jag spacklade och väggarna blev jämna och fina.

Kul att få feedback jag kommer ta med alla tips till nästa projekt.
Nu i efterhand kan jag känna att det hade varit allra bäst att byta väggskivor helt och hållet med tanke på hur mycket jobb med all gammal tapet det var.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.