2 051 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Tapetsera/måla i badrum, hur?
Hej!
Vi har i vårt nya badrum tänkt att antigen sätta en spegelpanel med en höjd på ca 1 meter från golv, alternativt kakla med samma höjd från golv, och sedan måla i någon matt färg alternativt tapetsera resten av biten mot tak. Detta i våtzon 2. Men hur går man tillväga efter tätskiktet för att måla, alternativt tapetsera?
Vi har i vårt nya badrum tänkt att antigen sätta en spegelpanel med en höjd på ca 1 meter från golv, alternativt kakla med samma höjd från golv, och sedan måla i någon matt färg alternativt tapetsera resten av biten mot tak. Detta i våtzon 2. Men hur går man tillväga efter tätskiktet för att måla, alternativt tapetsera?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Jag har målat direkt på tätskiktet i mitt badrum och det funkade fint. Att skarva in väv sista mot taket fanns inte på kartan men det var väldigt mycket jobb att få det bra i jämförelse med att fortsätta med kakel och eftersom det inte finns någon färdig lösning är det lite på egen risk att allt funkar.
Jag har bara 40-50cm synligt så det syns inte alls för mig (inga problem att känna dom) men överlappen/skarvarna på tätskiktet bygger i höjd och är "omöjliga" att trolla bort helt.
Jag har bara 40-50cm synligt så det syns inte alls för mig (inga problem att känna dom) men överlappen/skarvarna på tätskiktet bygger i höjd och är "omöjliga" att trolla bort helt.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Komplettering:useless skrev:
Rätt sorts tätskikt för målade system ingår i det målade systemet, dvs. det ska inte vara vilket tätskikt som helst (om man vill följa branschreglerna så att försäkringsbolaget blir nöjt). Godkända målade system: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Har du rollat tätskikt? Tätskiktsduk med skarvremsor och tjockt klet över alla skarvar går såklart att måla, men det blir inte så snyggt.Rickard. skrev:
Jag har målat direkt på tätskiktet i mitt badrum och det funkade fint. Att skarva in väv sista mot taket fanns inte på kartan men det var väldigt mycket jobb att få det bra i jämförelse med att fortsätta med kakel och eftersom det inte finns någon färdig lösning är det lite på egen risk att allt funkar.
Jag har bara 40-50cm synligt så det syns inte alls för mig (inga problem att känna dom) men överlappen/skarvarna på tätskiktet bygger i höjd och är "omöjliga" att trolla bort helt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Nej jag har webers folie, snyggt eller inte är väl upp till beskådaren men vi är nöjda. Skarvarna och avsluten (en helmålad vägg) syns inte alls men man kan känna dom med handen om man vet var dom är.useless skrev:
Klicka här för att svara