5 753 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Tapetsera fototapet på renoveringstapet..
Jag undrar om någon vet vad som menas med sugande underlag? Ska sätta upp en fototapet som fondvägg i sovrummet och i monteringsanvisningarna står det att sugande underlag måste grundmålas. Eftersom underlaget var så ojämnt har jag satt upp en renoveringstapet "Genvägen" på den väggen. Frågan är om den är sugande underlag?
Vi köpte beckers takfärg och målade 4 lager färg på vår tretex vägg. Det räckte gott och väl. Se bara till att förklistra ordentligt enligt anvisningarna.
Själva tapetseringen gick hur lätt som helst och vi blev förvånade över hur lättarbetat det var.
Vi köpte vår fondtapet hos photowall.
Lycka till.
Själva tapetseringen gick hur lätt som helst och vi blev förvånade över hur lättarbetat det var.
Vi köpte vår fondtapet hos photowall.
Lycka till.
Ok.. Det ante mig att det skulle vara så.. Så då blir det lite "mer jobb" då. Men 4 lager..? En grundmålning borde väl bara vara ett lager? Satsar på en rejäl väggfärg och hoppas att det räcker.. 
Måste säga att det låter lugnande att höra att det gick lätt att tapetsera fototapeten. Jag våndas lite över att sätta upp den.
Måste säga att det låter lugnande att höra att det gick lätt att tapetsera fototapeten. Jag våndas lite över att sätta upp den.
att grunda med en takfärg på vägg är inte så bra. man måste använda en grund fär som är till för vägg.om man ska sätta upp en foto tapet do kräver en himmla bra underbehandling för do är så pass tunna i pappret.så det kräver mer jobb med denna
Jag har tänkt använda väggfärg. Men var först inne på någon billig färg från t ex Rusta men det kanske är dumt? Får höra vad de rekommenderar på färgaffären.. Tror att det kan bli besvärligt med fototapeten för den är ju inte som en vanlig tapet. Underlaget blev ju bra med renoveringstapeten men det var ju det där med sugande underlag.. ;-)
Måste ändå säga att färgaffären inte nämnde några som helst problem att använda takfärg på vägg. Vi klar gjorde syftet med färgen och dom sa att det inte var några som helst problem eftersom det endast handlade om att mätta tretexen. Och vår fondväggstapet var allt utom tunn! Den kändes väldigt stabil och absolut inte ömtålig.
Lägger upp en bild på resultatet.
Finns inga som helst problem med att grunda med en takfärg. Men en grundfärg har MYCKET bättre slipbarhet än en takfärg, dessutom har den ett annat sorts fyllnadsmedel. Man ser ju "skavanker" lättare när man vitmålat och om man måste bättringsspackla eller slipa ner något skäck så är det mycket lättare med riktig grundfärg.Tiger79 skrev:
Det finns faktiskt en anledning till att färgfabrikanterna tagit fram en grundfärg för väggar.
Priset på grundfärg repektive takfärg är likvärdiga så varför inte välja grundfärg om man ska grunda.
Sen kan jag tillägga att dagens fototapeter oftast är tryckta på NW-papper som är riktigt slitstarkt och bra. Du behöver inte oroa dig för uppsättningen, det är som en vanlig tapet.
Takfärgen är matt och bra att grunda med.mb7726 skrev:Måste ändå säga att färgaffären inte nämnde några som helst problem att använda takfärg på vägg. Vi klar gjorde syftet med färgen och dom sa att det inte var några som helst problem eftersom det endast handlade om att mätta tretexen. Och vår fondväggstapet var allt utom tunn! Den kändes väldigt stabil och absolut inte ömtålig.
Klicka här för att svara