9 021 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
tapetsera eller måla?
Produkter som diskuteras: "glasfibertejp"
Glasfibertejp
Glasfibertejp är en form av stark, hållbar tejp som används i en mängd olika applikationer. Det är ofta känd för sin höga draghållfasthet och motståndskraft mot slitage, och används ofta inom byggindustrin för att försegla och
Läs mer
Jag visste allt om pappersremsor innan innan jag började, men föredrog att skita i det. 
Det är ju så mycket lättare med glasfibern, den är ju tom självhäftande!
Så jag får skylla mig själv---
För övrigt hade jag aldrig tänkt göra det själv. Tanken var att ta en målare på det, men jag fick inte tag i någon lämplig.
Tips till självbyggarna här: Gör inte samma misstag som jag!!! Se till att ta en målare på skarvarna, de är inget mindre än ett helvete.
Det är ju så mycket lättare med glasfibern, den är ju tom självhäftande!
Så jag får skylla mig själv---
För övrigt hade jag aldrig tänkt göra det själv. Tanken var att ta en målare på det, men jag fick inte tag i någon lämplig.
Tips till självbyggarna här: Gör inte samma misstag som jag!!! Se till att ta en målare på skarvarna, de är inget mindre än ett helvete.
Att hustillverkare erbjuder tapeter är inte för att dom tänker göra ett "bra" underarbete. Det är precis tvärtom. Tapeterna döljer det dåliga underarbete.Sara skrev:
Gillar du målade väggar skulle jag tacka nej till både underarbete och tapeter och göra jobbet själv.
Inte bara att du sparar en massa pengar för ett dålig arbete utan att du får som du vill att det ska se ut.
Vi sparar nästan 100000kr på det och det blir bra gjort.
Vi vet att det är en hel del jobb att spackla väggar men det gör man bara en gång. Det gäller att inte ha bråttom ;D
Problemet i mitt fall är att det ser inte alls ut som jag vill fast jag spacklat kanske 4-5 ggr på vissa ställen. :-[
Sen tog det tid....ujujuj.
Man spacklar. Väntar på att det ska torka. Slipar. Inte bra. Spacklar. Väntar på att det ska torka. Slipar. Inte bra. Spacklar. Väntar på att det ska torka. Slipar. Inte bra. Spacklar.
Du och sambon kommer antagligen att stå i veckor, kanske månader. Om ni inte har.....talang? ;D
Spackling av ditt hus kostar ungefär 15-20000 kr. För två pigga målare kanske det tar en och en halv dag.
Det skulle jag tagit. Jag kommer aldrig att göra om spacklingen.
Sen tog det tid....ujujuj.
Man spacklar. Väntar på att det ska torka. Slipar. Inte bra. Spacklar. Väntar på att det ska torka. Slipar. Inte bra. Spacklar. Väntar på att det ska torka. Slipar. Inte bra. Spacklar.
Du och sambon kommer antagligen att stå i veckor, kanske månader. Om ni inte har.....talang? ;D
Spackling av ditt hus kostar ungefär 15-20000 kr. För två pigga målare kanske det tar en och en halv dag.
Det skulle jag tagit. Jag kommer aldrig att göra om spacklingen.
Hej Karl - det låter som du är för petig och noggrann. Tricket som hantverkarna gör är att de fuskar!
Precis, de fuskar på de ställen där det inte syns.
(jo, jag vet. Det finns hantverkare som fuskar ÄVEN där det syns!)
Om jag tex tapetserar om, inte sjutton spacklar jag igen hål ifrån tex spikar och skruvar i väggen. Jag trycker in kanterna så att jag får en plan yta.
Precis, de fuskar på de ställen där det inte syns.
(jo, jag vet. Det finns hantverkare som fuskar ÄVEN där det syns!)
Om jag tex tapetserar om, inte sjutton spacklar jag igen hål ifrån tex spikar och skruvar i väggen. Jag trycker in kanterna så att jag får en plan yta.
Vi har tänkt spackla, måla och tapetsera själva. Vi bygger i lösvirke och ska göra allt invändigt själva (snickarna gör huset sk lufttätt) och lägger nog hellre de pengarna på något annat jobb som kan vara skönt att slippa göra själva...
Jag bredspacklade både sovrum och vardagsrum när vi renoverade stugan och det blev väldigt jämt och bra... så.. hmm.. jag kanske har talang då?! :
Jag bredspacklade både sovrum och vardagsrum när vi renoverade stugan och det blev väldigt jämt och bra... så.. hmm.. jag kanske har talang då?! :
Igår kväll var jag å middag hos min dotter som har gjort om hela köket och matsalen. Taket och väggar spacklades och målades.
Min svärsån har gjort hela jobbet själv med perfekt resultat.
Han berättade om ett knep han hade.
Efter att ha spacklat och slipat 2 gånger, grundmålade han alting. Då ser man direkt var ska man spackla om. Efter den spackling och slipning kunde han måla med den färgen de hade valt.
Vi gick med en lampa runt väggarna och taket och jag kan säga, vi kunde inte se att det var fel någonstans.
Han berättade också att han var väldigt trött i axlar och armar efter det jobbet ;D
Min svärsån har gjort hela jobbet själv med perfekt resultat.
Han berättade om ett knep han hade.
Efter att ha spacklat och slipat 2 gånger, grundmålade han alting. Då ser man direkt var ska man spackla om. Efter den spackling och slipning kunde han måla med den färgen de hade valt.
Vi gick med en lampa runt väggarna och taket och jag kan säga, vi kunde inte se att det var fel någonstans.
Han berättade också att han var väldigt trött i axlar och armar efter det jobbet ;D
Det är ingen som sa att vi gick med lampa rak på väggar.j0han skrev:
Vi satt lampan på sidan av väggen för att lysa den från sidan i vinkel, för att kunna se ojämnheterna ;D
skal have målet et 1½ plans hus inde og oliebehandles ude, indefor er det rå gipsplader som først skal beklædes og derefter skal målas
hvad er normalprisen på m2 prof/gør det selv
hvad er normalprisen på m2 prof/gør det selv