Vi renoverar badrummet nu och har tarkodry wall som tätskikt och skulle ovanför en bröstning vilja måla eller helst tapetsera. Någon som gjort detta och har tips på lösning?

BirgitS
madde_r madde_r skrev:
Vi renoverar badrummet nu och har tarkodry wall som tätskikt och skulle ovanför en bröstning vilja måla eller helst tapetsera. Någon som gjort detta och har tips på lösning?
Så vitt jag kan se godkänner Tarkett endast TarkoDry bakom keramiska plattor. Om man inte följer det så blir inte arbetet fackmässigt gjort och därmed kommer försäkringsbolaget att krångla vid en ev. vattenskada.

Om man vill ha målat (ev. med tapetsering ovanpå) så finns det godkända målade system som har sina egna typer av tätskikt. De är listade här: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/

BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag kan se godkänner Tarkett endast TarkoDry bakom keramiska plattor. Om man inte följer det så blir inte arbetet fackmässigt gjort och därmed kommer försäkringsbolaget att krångla vid en ev. vattenskada.

Om man vill ha målat (ev. med tapetsering ovanpå) så finns det godkända målade system som har sina egna typer av tätskikt. De är listade här: [länk]
Kan du ge mig lite källa på det inte skulle bli fackmannamässigt? I min hjärna så tänker jag att det kanske blir dåligt men man förstör ju inte tätskiktet på något sätt. Så tar gärna en länk eller så på vart du fått infon ifrån om att det inte skulle bli fackmannamässigt eller att försäkringsbolaget skulle riskera krångla.

BirgitS
I begreppet fackmässigt ingår att följa tillverkarnas anvisningar. De anvisningarna innehåller det som är testat och godkänt. Något annat kanske fungerar eller kanske inte fungerar.

Jag vet inte hur känslig TarkoDry är för stötar, skrapning eller annan åverkan som kan uppstå om man bara målar på den, men det är ju en möjlighet till varför kravet finns. Bakom kakel lär den vara helt skyddad mot mekanisk påverkan. Andra typer av tätskikt som man har bakom kakel är känsliga för mekanisk påverkan i alla fall.

Det bör gå att kontakta en återförsäljare eller mattläggare som jobbar med TarkoDry och fråga.

BirgitS BirgitS skrev:
I begreppet fackmässigt ingår att följa tillverkarnas anvisningar. De anvisningarna innehåller det som är testat och godkänt. Något annat kanske fungerar eller kanske inte fungerar.

Jag vet inte hur känslig TarkoDry är för stötar, skrapning eller annan åverkan som kan uppstå om man bara målar på den, men det är ju en möjlighet till varför kravet finns. Bakom kakel lär den vara helt skyddad mot mekanisk påverkan. Andra typer av tätskikt som man har bakom kakel är känsliga för mekanisk påverkan i alla fall.

Det bör gå att kontakta en återförsäljare eller mattläggare som jobbar med TarkoDry och fråga.
Jag förstår vad fackmässigt innebär, men jag undrade om du hade någon källa på det du skrev eller om du gissat? Jag chattade med kundtjänst på Tarkett i morse som sa att det inte är beprövat och att dom därför inte kan rekommendera ett bra tillvägagångssätt.

BirgitS
madde_r madde_r skrev:
Jag förstår vad fackmässigt innebär, men jag undrade om du hade någon källa på det du skrev eller om du gissat? Jag chattade med kundtjänst på Tarkett i morse som sa att det inte är beprövat och att dom därför inte kan rekommendera ett bra tillvägagångssätt.
Jag tolkar det som att Tarkett säger att det inte är fackmässigt att måla på TarkoDry.

Källa eller gissningar på vad i mer detalj?
Inlägget innehåller en blandning av fakta och vad jag tror.

Skulle du kunna länka till där du läst så kan jag få bättre inblick och se hur jag tolkar det?

BirgitS
Förlåt, men är det anvisningen för TarkoDry, vad som är fackmässigt eller något annat du vill ha?

Läggningsanvisning för TarkoDry finns här: https://proffs.tarkett.se/sv_SE/kollektion-C000299-tarkodry-tatskiktsmatta-golv-och-vagg

Fackmässigt:
https://bostadsjuristerna.se/vad-ar-fackmannamassigt-utforande-de-8-vanligaste-fragorna/
Det viktigaste är vad ditt försäkringsbolag tycker, de brukar skriva i villkoren att det ska vara fackmässigt gjort för att ersättning ska betalas ut vid en skada, så det är deras betydelse av ordet som är det viktiga. Vanligen menar försäkringsbolag att man ska ha följt alla anvisningar exakt, men du måste fråga ditt försäkringsbolag.

Det jag var ute efter var bara vart du fått till dig vad du säger gäller. Så jag kan läsa själv. Jag läste nog dom anvisningarna häromdagen och såg inget som talade mot det. Men jag kan ha läst för slarvigt.

BirgitS
Det framgår åtminstone i avsnitt 6.1 där det skrivs om fästmassa, dvs. fix, och 7.21 - 7.22.
Kundtjänsten sa det ju också enligt dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.