Hej.
Det här hände när jag satte upp non-woven tapet (se bilder). Kan man fixa detta? Sväller tapeten med tiden? Mönstrad non-woven tapet med en tydlig skarv mellan våderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapet med blommigt mönster och tydlig skarv där två våder möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Nej tapet sväller inte med tiden utan torkar..
Vad ståg det på tapetens anvisning om utförandet?

J joppz skrev:
Hej.
Det här hände när jag satte upp non-woven tapet (se bilder). Kan man fixa detta? Sväller tapeten med tiden? [bild][bild]
Du måste nog tyvärr missat att sätta våderna tillräckligt bra. Kommer inte bli bättre.

• Gilla
jukkan och 1 till
  • Laddar…
Finns det nått fix? Måla med penna?

Måla vela väggen är det enda jag kommer på

BirgitS
J joppz skrev:
Visst kan man försöka med det, men det är nog inte lätt att få det bra.

J joppz skrev:
Det här hände när jag satte upp non-woven tapet (se bilder). Kan man fixa detta? Sväller tapeten med tiden?
Det är tvärtom. Tapeten krymper när den torkar.

J joppz skrev:
Det fungerar (naturligtvis). Men kräver precis som när man sätter upp tapeter att man vet vad man gör och behärskar jobbet (naturligtvis).

Anlita någon i bekanskapskretsen som är bra på att måla/teckna, en konstnär. Det gäller att få rätt färgnyanser. När det torkat (naturligtvis).

Tycker garanterat det är värt ett försök.

Enklast och bäst resultat får du när du överlappar tapeten med 5-10 cm, men fortfarande följer mönstret. Sedan gör du ett snitt med ett fint rakblad, behöver inte vara rakt över huvud taget, lyft sedan den överlappande tapeten och ta bort den undre, nu lösa biten och släta ut våden, skarven blir iprincip helt osynlig då.

• Gilla
jukkan
  • Laddar…
Simonalmen Simonalmen skrev:
Enklast och bäst resultat får du när du överlappar tapeten med 5-10 cm, men fortfarande följer mönstret. Sedan gör du ett snitt med ett fint rakblad, behöver inte vara rakt över huvud taget, lyft sedan den överlappande tapeten och ta bort den undre, nu lösa biten och släta ut våden, skarven blir iprincip helt osynlig då.
Tänk på att många tapeter krymper när de torkar. Är det orsaken till att det blev som det blev tro?

O O skrev:
Tänk på att många tapeter krymper när de torkar. Är det orsaken till att det blev som det blev tro?
Sådana här tapeter ska väl inte krympa efter torkning, då de ska sättas kant i kant. Har du använt rätt sorts tapetlim?

J joppz skrev:
Hej.
Det här hände när jag satte upp non-woven tapet (se bilder). Kan man fixa detta? Sväller tapeten med tiden? [bild][bild]
Blöt upp ca fem cm på bägge sidorna med hett vatten. Släpp försiktigt på tapet, limma och tryck tillbaka sen med att du trycker tapet mot varandra i sidled/ Målare sen 40 år

• Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Precis, så kan man göra. Det viktiga är att få tapetvåderna att fastna i kanterna. Där de ligger kant i kant. När limmet sedan torkar krymper tapeten och sträcks så att kvarvarande bubblor försvinner.

Om man håller på och "kladdar" i kanten på våderna när man hanterar tapeten vid uppsättningen är det lätt hänt att man torkar bort limmet i kanterna. Resultatet blir att kanterna fastnar sämre än mitten. När tapeten torkar och krymper lossar den i kanterna. Kanterna dras då isär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.