54 988 läst ·
218 svar
55k läst
218 svar
Tänt var det här!
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 87 inlägg
Måste fråga, ringde du 11414 eller 112? För det är det sistnämnda du ska ringa och framföra " det är ett pågående bygge här där man spränger, vid senaste skjutningen rengade det sten 100m bort från bygget med materiela skador som följd "Pelleplutt78 skrev:
Hej!
De spränger ovanför vårt hus (stort radhus-bygge).
Dessa regnade ner över oss nu på förmiddagen... den stora stenen på marken en bra bit över huset ner mot en väg.
Vi har altanen mot bygget, kul kul. Som tur var inget av barnen ute!
Ringde polisen, som inte var ett dugg intresserade...
Kom förbi en förvirrad grundkille (norsk) och bad om ursäkt.
Väntar på samtal från byggledaren.
Hur går vi vidare om polisen inte vill stoppa bygget? Hur kan vi säkerställa att det inte händer igen, de spränger 5-10 ggr/dag?!
Du ska anmäla till kommunen oavsett då dom har gett bygglovet.
Vilket innebär att de gjort fel och att det borde få konsekvenser för bolaget som spränger...vad är det du skyddar? Vill du själv ha en sten i huvudet eller?Staffans2000 skrev:
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 87 inlägg
Felaktiga sprängningar kan man aldrig överdriva, det finns lagar och regler av en anledning, personerna på plats har även medgett att man laddat för mycket och antagligen haft för få mattor för specifik laddning.D Daniel 109 skrev:I efterhand kan man hävda det ja. Men det kan vara helt enligt rutinerna men ändå medföra oväntade händelser. Berg kan uppträda väldigt annorlunda ibland. Det går inte att göra allt 100% säkert med rimliga insatser. Vi måste kunna acceptera det.
Vi accepterar tex biltrafik trotts all död och lidande den medför. Halvera hastigheten och konsekvenserna skulle minska radikalt.
Sprängningar är säkra, men ibland flyger en sten iväg.
Nu vet jag ju inte om omständigheterna här. Men många av er överreagerar rejält.
Jo ts har skrivit precis vad som hände. För mycket sprängmedel och för lite matta.D Daniel 109 skrev:I efterhand kan man hävda det ja. Men det kan vara helt enligt rutinerna men ändå medföra oväntade händelser. Berg kan uppträda väldigt annorlunda ibland. Det går inte att göra allt 100% säkert med rimliga insatser. Vi måste kunna acceptera det.
Vi accepterar tex biltrafik trotts all död och lidande den medför. Halvera hastigheten och konsekvenserna skulle minska radikalt.
Sprängningar är säkra, men ibland flyger en sten iväg.
Nu vet jag ju inte om omständigheterna här. Men många av er överreagerar rejält.
Jodå, det går att överdriva allt. Tex tipset att ringa 112 är helt fel. Det handlar om akuta ärenden mat tar den vägen. Att tvinga ut polis mm. Tagga ner lite.
Om det flyger sten från en sprängning så är det självklart att sprängaren gjort fel.D Daniel 109 skrev:Det kan gå fel ändå. Jag vet ett tillfälle när det hamnade en del sten över en parkeringsplats. Vad jag vet var det ingen som gjort något uppenbart fel. Det var någon udda sprickbildning som medförde att det sköt på ett oväntat sätt. Inga personskador den gången heller och bilskadorna blev naturligtvis ersatta.
En sprängare är utbildad för att kunna se vad som ska hända när hen spränger.
Det är det ingen som betvivlar nu i efterhand.Z zapy skrev:
Men när de bedömde läget och laddade därefter kan allt gått rätt till, likväl.
Staffans
Här sprängs det runtomkring dagligen på flera platser, det är aldrig 3 minuter mellan signal och sprängning, mer 15 - 45 sekunder.Staffans2000 skrev:
Jodå. Smart och ödmjuk, men även snygg.
Här har han luskat fram vad som gäller.
Korta signaler i ca tre minuter före sprängning. Är det bara några sekunder som du påstår, är det fel av sprängarna. Själv har jag aldrig hört en så kort varningssignaleringstid.
I samband med sprängning så signaleras det korta signaler cirka tre minuter för sprängning och sedan en lång signal i cirka 30 sekunder när sprängningen är över.
Staffans
Då gör de enligt föreskrifterna fel.T TreeView skrev:
Källa på det? Självklart!
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIBBAF&usg=AOvVaw0d79vBC0jHa5Hhon-JbeDK
Staffans
Tydligen inte i vissa fall. Själv har jag som sagt var, aldrig upplevt en "Några sekunder"- varningssignal.T TreeView skrev:
Staffans
jag har vart med om en liknande händelse vid en sprängning och det blev ett riktigt pådrag vill jag lova. En Sten som landade på en husvagn och där kom polisen farandes, Arbetsmiljöverket och tillståndet för sprängsten hängde löst.Pelleplutt78 skrev:
Så jag skulle ringa igen, kräv att få prata med ansvarig inspektör för ditt område på Arbetsmiljöverket, inte bara svars tjänsten.
Polisen som utfärdat tillståndet för spärrningen borde vara intresserade av det hela.
Gör en anmälan, det kan dom inte neka.
Besök bygget och be att får prata med BAS-U, får du inget gehör där så ring beställaren och påtala bristerna, få beställare vill att deras entreprenörer missköter sig.
Be att få tala med skyddsombudet, som borde ha stoppat sprängningarna tills man hittat vad som gick fel. Även de som jobbade på bygget har utsatts för fara. För fara o. Byggarbetsplatser är en av dom mest olycksdrabbade arbetsplatserna. Jag känner en kille som fick en sprängsten i ryggen och blev förlamad i benen. Att sprängstenar flyger omkring från ett bygge är farligt och kan vara ett allvarligt brott.Pelleplutt78 skrev:
Hej!
De spränger ovanför vårt hus (stort radhus-bygge).
Dessa regnade ner över oss nu på förmiddagen... den stora stenen på marken en bra bit över huset ner mot en väg.
Vi har altanen mot bygget, kul kul. Som tur var inget av barnen ute!
Ringde polisen, som inte var ett dugg intresserade...
Kom förbi en förvirrad grundkille (norsk) och bad om ursäkt.
Väntar på samtal från byggledaren.
Hur går vi vidare om polisen inte vill stoppa bygget? Hur kan vi säkerställa att det inte händer igen, de spränger 5-10 ggr/dag?!
Då är det både lättare och bättre att göra anmälan över internetT tanaris skrev:
Om du nu kan läsa så har TS pratat med arbetsmiljöverketF fsn skrev:vad då händer vid enstaka tillfällen? Det finns rätt klara regler när det gäller sprängning och det är garanterat av en anledning. Hade det flugit iväg en bit däck från en matta så hade det kunnat vara en sån sak som händer trots att man gjort skapligt rätt men att ett gäng decimeterstora stenar regnar i tätbebyggt område skulle rendera direkt sprängstopp från arbetsmiljöverket om dom fick kännedom om det.
Kassa eller för glesa mattor och inte tillräckligt många på varandra. Eller så är grävmaskinisten efterbliven och har lagt en skopa sprängsten uppe på mattan istället för att lägga på tjockare. Oavsett vilket så borde arbetet stoppas av skyddsombud men om dom inte gör det så arbetsmiljöverket eller byggnads tills det är utrett vad van som gick åt helvete och det är visat varför det aldrig händer igen.
Hade det varit mitt hus det regnade sten över så hade jag åkt dit och fört ett jävla liv istället för att sitta och vänta på samtal från en platschef som troligtvis aldrig ringer.