1 995 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
tänkte spåra för elslang i betonghålsten. bärigheten?
Hej,
Jag tänkte spåra för elslang i några väggar.
Det är källaren jag ska bygga om till tvättstuga.
Jag vill ha ett antal uttag ovanför en bänkskiva. Det enklaste skulle vara att dra ett spår upp och sedan dra ett horisontellt spår. som alla uttag och doser skulle kunna ligga i. Nu undrar jag om det är vettigt ur bärighetssynpunkt? Väggarna är murade av betonghålsten och är från 50-t som jag tror har mest bärighet på yttersidorna. Väggarna är bärande. Spåret skulle vara ca 2 cm djupt och sedan tillkommer för dosorna.
Jag vet inte vad man ska spackla igen det med men läste någon stans att det vara någon som använt husfix.
Dock skulle det väl funka med vanlig betong som man blandar i en hink?
Vad tycker ni?
Jag tänkte spåra för elslang i några väggar.
Det är källaren jag ska bygga om till tvättstuga.
Jag vill ha ett antal uttag ovanför en bänkskiva. Det enklaste skulle vara att dra ett spår upp och sedan dra ett horisontellt spår. som alla uttag och doser skulle kunna ligga i. Nu undrar jag om det är vettigt ur bärighetssynpunkt? Väggarna är murade av betonghålsten och är från 50-t som jag tror har mest bärighet på yttersidorna. Väggarna är bärande. Spåret skulle vara ca 2 cm djupt och sedan tillkommer för dosorna.
Jag vet inte vad man ska spackla igen det med men läste någon stans att det vara någon som använt husfix.
Dock skulle det väl funka med vanlig betong som man blandar i en hink?
Vad tycker ni?
Bästa svaret
Bara att spåra blir inte djupare än ca 30 - 35mm för att kunna putsa igen spåret efteråt , det gör inget på bärigheten
rör/slangen fästes i spåret med galvad spik som slås in snett som ett kors över och skallen så djupt det går utan att klämma rör/slang , dosor kan huggas eller borras in och fästes med bruk
rör/slangen fästes i spåret med galvad spik som slås in snett som ett kors över och skallen så djupt det går utan att klämma rör/slang , dosor kan huggas eller borras in och fästes med bruk
Jag hat tagit bort all puts och ska putsa upp ny puts. Den gamla var dålig så jag kommer gå uin 20-30mm i de rena betongblocken. Det blir ju djupare än om jag skulle gjort det med putsen kvar. Gäller fortfarande din rekommendation att det kommer hålla och att jag ska återfylla med puts?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installation av spårad XPS för golvvärme i badrum.
Badrum -
Varför spara marken om man ändå ska bygga på den?
Trädgårdsmaskiner -
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer -
Spårad cellplastskiva eller spånskiva för golvvärme?
Värme allmänt -
Spårad EPS för golvvärmeslang ovanpå betongplatta
Värme allmänt