1 814 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Tänkte köpa luftsnål dyckertpistol. Vad funkar bra för det jag vill göra?
Hej,
Tänkte köpa mig en picka för att sammanfoga MDF vid limning, sätta lite lister och foder etc etc. Allt från 15-20mm till 50mm dyckert kommer användas.
Jag har en 24L 1100W kompressor (stationerad i garaget) men jag skulle helst vilja använda mig av min lilla 6L 400W kompressor då den är smidigare att kånka runt med i huset (samt ta med till sommarstugan). Därav önskan att den är så effektiv som möjligt. Om den slår 10st 50mm dyckert i hårt trä innan den lilla kompressorn startar är jag nöjd.
Har googlat mig sjösjuk på dyckertpistoler men känner att jag nog vill fråga er experter innan jag slår till.
Önskan är:
Effektiv
1,2mm dyckert, 18g
Klarar 50mm dyckert i hårt trä
Ställbart spikdjuk
Lämna så lite märken som möjligt
Så lite strul som möjligt
Finns det en sådan? Finns det för 1000-1500kr eller är jag helt ute och cyklar med önskemålen för dessa pengar?
Med vänlig hälsning //David
Tänkte köpa mig en picka för att sammanfoga MDF vid limning, sätta lite lister och foder etc etc. Allt från 15-20mm till 50mm dyckert kommer användas.
Jag har en 24L 1100W kompressor (stationerad i garaget) men jag skulle helst vilja använda mig av min lilla 6L 400W kompressor då den är smidigare att kånka runt med i huset (samt ta med till sommarstugan). Därav önskan att den är så effektiv som möjligt. Om den slår 10st 50mm dyckert i hårt trä innan den lilla kompressorn startar är jag nöjd.
Har googlat mig sjösjuk på dyckertpistoler men känner att jag nog vill fråga er experter innan jag slår till.
Önskan är:
Effektiv
1,2mm dyckert, 18g
Klarar 50mm dyckert i hårt trä
Ställbart spikdjuk
Lämna så lite märken som möjligt
Så lite strul som möjligt
Finns det en sådan? Finns det för 1000-1500kr eller är jag helt ute och cyklar med önskemålen för dessa pengar?
Med vänlig hälsning //David
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag har en 18g Senco S200BN från Jula som funkar men jag är väl inte helt nöjd med djupinställningen. Med nosskyddet på så tenderar den att inte alltid slå in dyckerten tillräckligt. Men det är inga problem att köra den med Stanleys lilla 6l kompressor som jag även använder till 23g (Grex) och 16g (Paslode) pistolerna. Den senare har jag dock inte kört tillräckligt mycket för att komma ihåg hur många dyckert jag kan skjuta innan kompressorn startar.
Det jag vill ha sagt är att jag tror de flesta 18g pistoler fungerar bra med en liten 6 l kompressor, ivarjefall till hemma/hobby bruk om man inte kör på accord. För min del så tar det ivarjefall oftast sin lilla tid mellan varje skott.
Det jag vill ha sagt är att jag tror de flesta 18g pistoler fungerar bra med en liten 6 l kompressor, ivarjefall till hemma/hobby bruk om man inte kör på accord. För min del så tar det ivarjefall oftast sin lilla tid mellan varje skott.
Har en Senco FinishPro 18MG som funkar väldigt fint.
Beställde min från USA för en massa år sen och sparade en bra slant, nu är dollarn högre men jag gissar att det finns pengar att 'spara' än.
Beställde min från USA för en massa år sen och sparade en bra slant, nu är dollarn högre men jag gissar att det finns pengar att 'spara' än.
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Finns det någon vettig dykertpistol som går på 230v? I verkstan hade det varit smidig med en. Batteri är lite dyrt och kompressorn väsnas lite för mycket, iaf när man snickrar nattetid i källaren..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden