D
Borde man jag inte kunna ta en Fibaro RGBW och ordna en enkel nivåmätare till min vattentank (3m3).

Diagram visar kopplingsschema för Fibaro RGBW Controller med terminalbeskrivningar och anslutning av belysning och sensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag sätter en lös ledare på 20, 40 och 60 cm i tanken. När kretsen sluts så får jag en notis.

• Gilla
Anders Sundh
  • Laddar…
Funkar om den slutning som blir genom vatten är tillräcklig för att Fibaron ska uppfatta det.
Sedan hoppas jag ju att den känner av med klenspänning så du inte sätter 230V rakt ut i vattnet.

D
Jag får testa i en hink först.

givetvis kör jag bara 12v

vad kan jag göra för att motverka rost. Vet att 12vcd är väldigt rostbebenäget

Kan du inte sätta nivåvippor på lämpliga höjder istället?

D
Antagligen! men dyrare och är de verkligen helt 100 procent vattentäta!?

D
Du tänker på 4 st sådana typ:

Svart kabel med en blå fyrkantig enhet, möjligtvis en sensor eller strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beror väl på hur du bygger in dem.
Men jag skulle generellt säga att de är täta.

D
Jo finns det MEN jag vette fan hur jag ska få min Vera edge att visa volt. Den visar watt men inte volt. Har försökt googla men hittar inget fix.

Nivåmätning i cisterner är en vetenskap i sig. Nu är väl rent vatten relativt lätt att mäta. Men med den tänkta uppsättningen, vad handlar det om för strömmar?

D
richardtenggren richardtenggren skrev:
Dessa funkar inte?

[länk]

(Köpte dessa ihop med styrningen nedan för att styra pumpen i en brunn.
[länk] )
de fungerat utmärkt men ger bara värdena full/tom

richardtenggren
Jag tolkade det som du ville mäta på fasta intervall, man kan ju ha flera givare tänkte jag :)

Men du borde väl kunna konstruera/köpa något som funkar som en vanlig tankmätare med resistansmätning? Eller är jag ute och cyklar? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.