Halloj!
En banal fråga kanske men jag håller på och anlägger en grusad grillplats och blev fundersam om jag tänker rätt huruvida jag ska göra med paddning.

Jag har hittills grävt klart platsen, en kvadrat på 9m², 30cm djup. Nu ska jag lägga markduk, fylla grunden 24cm upp med makadam och sen padda marken. Frågan är om jag kan lägga alla 24cm makadam på en gång och sen padda eller lägger man det i omgångar varvat med paddning? Kvadraten ligger bakom huset och det är en brant slänt upp dit, så jag kan nog inte släpa hur tung vibrator som helst.

Ha de!
/J

Enklassiker Enklassiker skrev:
Halloj!
En banal fråga kanske men jag håller på och anlägger en grusad grillplats och blev fundersam om jag tänker rätt huruvida jag ska göra med paddning.

Jag har hittills grävt klart platsen, en kvadrat på 9m², 30cm djup. Nu ska jag lägga markduk, fylla grunden 24cm upp med makadam och sen padda marken. Frågan är om jag kan lägga alla 24cm makadam på en gång och sen padda eller lägger man det i omgångar varvat med paddning? Kvadraten ligger bakom huset och det är en brant slänt upp dit, så jag kan nog inte släpa hur tung vibrator som helst.

Ha de!
/J
En lite padda på 55kg paddar 20 cm ner. Så du borde kunna lägga allt på en gång.

Exempel:
Vikt (kg)52
Transportlängd (mm)680
Transporthöjd (mm)605
Bottenplattans längd mm505
Bottenplattans bredd mm320
Max basplatta/material cm10
Max packning sand och grus cm20
Max silt cm20
Max Packningskraft (kN)8.4

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Q
Behöver du ens padda ytan? Du kan antingen bara fylla på lite efter första vintern eller vattna ner det med slangen.

Ska köras på ytan eller dyligt så kanske du ska packa annars behövs det inte.

Q qvirre skrev:
Behöver du ens padda ytan? Du kan antingen bara fylla på lite efter första vintern eller vattna ner det med slangen.
Jag har svårt att tro att makadam kan sätta sig av vattning då makadam saknar 0- fraktion.

Enklassiker Enklassiker skrev:
Halloj!

Ha de!
/J
Tror iofs inte heller du behöver padda.. jag gjorde en utan att padda med fingrus. Inga problem..!

Q
F fribygg skrev:
Jag har svårt att tro att makadam kan sätta sig av vattning då makadam saknar 0- fraktion.
Nä, saknar det nolla behövs varken paddning eller vattning, det sätter sig av sig självt.

Men min erfarenhet är att alla som säger makadam inte faktisk menar till ex 8-16 utan det kan lika gärna vara bärlager de menar, till ex 0-18.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Düsseldorff
Det är så grunt och ingen vikt så du behöver inte padda. Hoppa runt lite på skiten bara eller slå lite random med en stock.

Varför gräva ner plast för att anlägga en grillplats? Makadam låter inte som en särskilt trevlig yta. Men det kanske är som andra gissar, något annat som åsyftas.

Tack för input!
En kollega till mig var så övertygad att ytan behövde paddas, men när jag läser era inlägg blir man ju osäker om de är behövs.

Makadam blir i botten, typ 8/16, 16/22 eller vad jag nu kommer över.
Tanken är att de första 24cm blir bottenfyllningen och så lägger jag singel/gårdsgrus eller något annat runt som ytligast, 6cm.

Vill bara inte att det ska uppstå någon känsla av att man kommer "plumsa" i grus om ni förstår min tanke.

/J

Q qvirre skrev:
Nä, saknar det nolla behövs varken paddning eller vattning, det sätter sig av sig självt.

Men min erfarenhet är att alla som säger makadam inte faktisk menar till ex 8-16 utan det kan lika gärna vara bärlager de menar, till ex 0-18.
Då är det väl ide fråga TS om det är makadam istället för att föreslå en meningslös åtgärd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.