1 634 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Tänker jag rätt med grävningen?
Halloj!
En banal fråga kanske men jag håller på och anlägger en grusad grillplats och blev fundersam om jag tänker rätt huruvida jag ska göra med paddning.
Jag har hittills grävt klart platsen, en kvadrat på 9m², 30cm djup. Nu ska jag lägga markduk, fylla grunden 24cm upp med makadam och sen padda marken. Frågan är om jag kan lägga alla 24cm makadam på en gång och sen padda eller lägger man det i omgångar varvat med paddning? Kvadraten ligger bakom huset och det är en brant slänt upp dit, så jag kan nog inte släpa hur tung vibrator som helst.
Ha de!
/J
En banal fråga kanske men jag håller på och anlägger en grusad grillplats och blev fundersam om jag tänker rätt huruvida jag ska göra med paddning.
Jag har hittills grävt klart platsen, en kvadrat på 9m², 30cm djup. Nu ska jag lägga markduk, fylla grunden 24cm upp med makadam och sen padda marken. Frågan är om jag kan lägga alla 24cm makadam på en gång och sen padda eller lägger man det i omgångar varvat med paddning? Kvadraten ligger bakom huset och det är en brant slänt upp dit, så jag kan nog inte släpa hur tung vibrator som helst.
Ha de!
/J
En lite padda på 55kg paddar 20 cm ner. Så du borde kunna lägga allt på en gång.Enklassiker skrev:
Halloj!
En banal fråga kanske men jag håller på och anlägger en grusad grillplats och blev fundersam om jag tänker rätt huruvida jag ska göra med paddning.
Jag har hittills grävt klart platsen, en kvadrat på 9m², 30cm djup. Nu ska jag lägga markduk, fylla grunden 24cm upp med makadam och sen padda marken. Frågan är om jag kan lägga alla 24cm makadam på en gång och sen padda eller lägger man det i omgångar varvat med paddning? Kvadraten ligger bakom huset och det är en brant slänt upp dit, så jag kan nog inte släpa hur tung vibrator som helst.
Ha de!
/J
Exempel:
Vikt (kg)52
Transportlängd (mm)680
Transporthöjd (mm)605
Bottenplattans längd mm505
Bottenplattans bredd mm320
Max basplatta/material cm10
Max packning sand och grus cm20
Max silt cm20
Max Packningskraft (kN)8.4
Tror iofs inte heller du behöver padda.. jag gjorde en utan att padda med fingrus. Inga problem..!Enklassiker skrev:
Halloj!
En banal fråga kanske men jag håller på och anlägger en grusad grillplats och blev fundersam om jag tänker rätt huruvida jag ska göra med paddning.
Jag har hittills grävt klart platsen, en kvadrat på 9m², 30cm djup. Nu ska jag lägga markduk, fylla grunden 24cm upp med makadam och sen padda marken. Frågan är om jag kan lägga alla 24cm makadam på en gång och sen padda eller lägger man det i omgångar varvat med paddning? Kvadraten ligger bakom huset och det är en brant slänt upp dit, så jag kan nog inte släpa hur tung vibrator som helst.
Ha de!
/J
Nä, saknar det nolla behövs varken paddning eller vattning, det sätter sig av sig självt.F fribygg skrev:
Men min erfarenhet är att alla som säger makadam inte faktisk menar till ex 8-16 utan det kan lika gärna vara bärlager de menar, till ex 0-18.
Varför gräva ner plast för att anlägga en grillplats? Makadam låter inte som en särskilt trevlig yta. Men det kanske är som andra gissar, något annat som åsyftas.
Tack för input!
En kollega till mig var så övertygad att ytan behövde paddas, men när jag läser era inlägg blir man ju osäker om de är behövs.
Makadam blir i botten, typ 8/16, 16/22 eller vad jag nu kommer över.
Tanken är att de första 24cm blir bottenfyllningen och så lägger jag singel/gårdsgrus eller något annat runt som ytligast, 6cm.
Vill bara inte att det ska uppstå någon känsla av att man kommer "plumsa" i grus om ni förstår min tanke.
/J
En kollega till mig var så övertygad att ytan behövde paddas, men när jag läser era inlägg blir man ju osäker om de är behövs.
Makadam blir i botten, typ 8/16, 16/22 eller vad jag nu kommer över.
Tanken är att de första 24cm blir bottenfyllningen och så lägger jag singel/gårdsgrus eller något annat runt som ytligast, 6cm.
Vill bara inte att det ska uppstå någon känsla av att man kommer "plumsa" i grus om ni förstår min tanke.
/J
Då är det väl ide fråga TS om det är makadam istället för att föreslå en meningslös åtgärd?Q qvirre skrev:
Klicka här för att svara