Vi har köpt hus där övervåningen är inredd 2012. Bakom soffan vill jag hänga upp bakhögtalare och vill undvika att skruva i elledningar.
Strax ovanför soffan till höger finns en strömställare för väggutaget ovanför fönstret och nedanför fönstret (nere i hörnet) finns ett vanligt uttag.
Tänker jag rätt i att elledningarna borde vara dragna rakt upp och ner från strömställaren och sedan horizontellt utmed taket resp. golvet bort till uttagen?

Grå soffa vid vit vägg med dödskalle på. Ovanför soffan finns strömställare och vägguttag, fönster till höger. Rödmarkerade elkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja så borde det vara, om det är utfört av elfirma för +20 år sedan. Idag gödslar många med slang både högt och lågt och snett, delvis pga en fix idé att undvika kopplingsdosor.

Det är troligen helt riskfritt i ditt fall. Det kan rimligen inte finnas några rör på den väggen mitt bakom soffan.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet kan de vara dragna lite hursomhelst. Men troligen ligger de som du beskriver. Om du är lite försiktig kommer det inte att vara ett problem varken att borra eller skruva i väggen även om du skulle råka på ledningar. De ska vika undan om det är FK i rör.

• Gilla
Morgan Olsson3
  • Laddar…
I nyare enfamiljshus kan elektriker ha dragit hip som happ, flexslangar diagonalt över väggen. Sådana tilltag att dra flexslangar diagonal ansågs för 20 à 30 år sedan vara kardinalfel om en elektriker gjorde så.
Jag såg sådan dragning själv med egna ögon på en enfamiljshus vid ett bygge år 2019, och häpnade. Nu är det förbaskat många elledningar och nätverkskablar i väggarna.

Glömde uppdatera tråden men det gick kanon. Tack för hjälpen alla.

Grå soffa med flera kuddar under en väggprydnad och två högtalare, bredvid ett fönster med beige gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.