1 588 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Tanke kring att köpa en tomt
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Tänk på att du får betala (mycket) högre fastighetsskatt för en obebyggd tomt.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Läget läget läget, 3 viktiga faktorer som avgör slutpriset. Går ju att fulhyra ut en uppställningsplats för att få in lite deg under tiden, men var försiktig, det är dina blivande grannar som bor där redan kanske..
Allt beror självklart på vad de släpper tomten för, apropå läget så är det den typ bästa. Både kort och långsiktigt. Kanske värt köpa den och betala 7500 varje år för fastighetsskatt?Workingclasshero skrev:
Fastighetsskatten på obebyggd tomt tvingar ägaren att komma igång med bygget så snart som möjligt så att kommunen får kostnadstäckning för gatatuanläggning, vvs etc. När bygget kommit igång slipper man ju fastighetsskatt under ett antal år. Tomtpriserna kan öka innan man påbörjar bygget - detta bör man också ta hänsyn till (i mitt område har dessa dubblerats de senaste 2 åren). Även husbyggekostnader och bankräntor kan öka under väntetiden. Det är alltså en hel del faktorer man bör ta hänsyn till.
"Historiskt" sett brukar det vara ekonomiskt att komma igång tidigare än senare men det är till slut den egna ekonomin som är viktigast.
"Historiskt" sett brukar det vara ekonomiskt att komma igång tidigare än senare men det är till slut den egna ekonomin som är viktigast.
Tack för bra info. Jag ska inte köpa tomten, eftersom försäljaren kräver 3 miljoner för den.yonna skrev:
Fastighetsskatten på obebyggd tomt tvingar ägaren att komma igång med bygget så snart som möjligt så att kommunen får kostnadstäckning för gatatuanläggning, vvs etc. När bygget kommit igång slipper man ju fastighetsskatt under ett antal år. Tomtpriserna kan öka innan man påbörjar bygget - detta bör man också ta hänsyn till (i mitt område har dessa dubblerats de senaste 2 åren). Även husbyggekostnader och bankräntor kan öka under väntetiden. Det är alltså en hel del faktorer man bör ta hänsyn till.
Klicka här för att svara