26 380 läst ·
99 svar
26k läst
99 svar
Tankar runt hur olika robotmodeller stör varandra.
Jag fick svaret att det är samma avstånd till annan klippare oavsett om det är Landroid M eller L, och ungefär 1m mellan trådarna som gäller. Detta beror dock på längden så trådarna går parallellt på detta avståndet.MBygga skrev:Intressant, jag hade lite andra siffror i huvudet och ser nu när jag jämför installationsanvisningarna för LD L med LD M att minsta avstånd mellan två LD L skall vara 3 meter men mellan två LD M skall det vara 3,5 m. LD L klarar också upp till 25 m till gränslinan medan LD M bara klarar upp till 18 m som du skriver. Lite olika egenskaper alltså mellan de båda som kan vara bra att veta om.
Tror inte det, har försökt jämföra och tittar man i respektive manual ser de inte lika ut, L versionen är större och har sex spikhål medan M versionen har fyra vad jag kan se.peternicklas skrev:
Som jag skrev på annat ställe har jag beställt en ny laddstation från Hässleholm för 1999 kr, detta för enklare hantering av mina två separata gräsmattor.
Ja det är klart, klipparna har olika storlekar. Men invändigt, är det samma komponenter?MBygga skrev:Tror inte det, har försökt jämföra och tittar man i respektive manual ser de inte lika ut, L versionen är större och har sex spikhål medan M versionen har fyra vad jag kan se.
Som jag skrev på annat ställe har jag beställt en ny laddstation från Hässleholm för 1999 kr, detta för enklare hantering av mina två separata gräsmattor.
Det var nog lite svårt att förstå med tanke på din första fråga. Har ingen aning är mitt svar men jag kan ju gissa att då M har litiumbatteri och L har blybatteri och dessa batterityper kräver olika laddförfaranden så är de nog inte lika. Själva transformatorn däremot är samma om man läser reservdelskatalogen så därför sitter nog laddstyrningen i plattan.peternicklas skrev:
Jo et blev en miss där. Försöker och finna ut om det är samma elektronik för slingan till båda laddstationerna. Vet dock inte vad Landroid L heter. M heter nog WG794EMBygga skrev:Det var nog lite svårt att förstå med tanke på din första fråga. Har ingen aning är mitt svar men jag kan ju gissa att då M har litiumbatteri och L har blybatteri och dessa batterityper kräver olika laddförfaranden så är de nog inte lika. Själva transformatorn däremot är samma om man läser reservdelskatalogen så därför sitter nog laddstyrningen i plattan.
Grymt bra jobb ni gör!poolrobot_joel skrev:Absolut, en test med 2 Landroids bredvid varandra skall göras.
Vi samlar ihop vad ni tycker och försöker läsa av vilka problem och funderingar som återkommer mycket för att sen testa det.
När vi testar innebär det att vi måste ta hem extramaskiner som ska köras och som vi sen måste lägga en skaplig rabatt på som "demoex", så varje testkörning kostar ju en del i form av förlorade inkomster.
Själv är jag väldigt nyfiken på hur Robomow sköter sig.. vi har nyligen börjat sälja dem och vi har inte hunnit med att testköra. Ljudnivå, möjlighet att ställa ner rotationshastighet (och minska ev störande ljud) och hur/om den stör Landroid är vad jag själv skulle vilja få koll på.
Mvh
Joel
Du är allt lite av en "Messerschmitt" men då är det också viktigt att ha rätt faktapeternicklas skrev:
Läste just igenom patentet för Ambrogio/wiper/stigas gränssignalsystem, och det var förvånansvärt enkelt/smart men framförallt var det väldigt snällt ur störsynpunkt. De skickar helt enkelt ut en enda ren sinusvåg på en fast frekvens, det är allt.
Man kan inte gärna vara snällare än så om man ska få i väg en signal överhuvud taget.
När klipparen startar, backar den ut ur stationen och synkar sig/lägger sin egen klocka i fas med signalen, sedan är klipparen innanför slingan så länge de två klockorna är i fas. Det förklarar hur (vem det nu var) råkade få klipparen att vilja köra utanför slingan i stället för innanför. Råkar klipparen av någon anledning få sin antenn utanför gränsen när den "synkar" så kommer den vilja stanna utanför.
Man kan inte gärna vara snällare än så om man ska få i väg en signal överhuvud taget.
När klipparen startar, backar den ut ur stationen och synkar sig/lägger sin egen klocka i fas med signalen, sedan är klipparen innanför slingan så länge de två klockorna är i fas. Det förklarar hur (vem det nu var) råkade få klipparen att vilja köra utanför slingan i stället för innanför. Råkar klipparen av någon anledning få sin antenn utanför gränsen när den "synkar" så kommer den vilja stanna utanför.
Ja och precis som avståndet till annan klippare är 3(L) OCH 4,5 m(M). Detta står även i manualen:wow:MBygga skrev:Du är allt lite av en "Messerschmitt" men då är det också viktigt att ha rätt fakta. WG795E är den version vi får här i Sverige, den har ett batteri på 5Ah med beteckningen WA3222, WG795E.1 däremot är en version för England (vad jag fått fram) enbart. Den har det batteri Trollman skrev om tidigt i sin tråd förra året som är på 6Ah :eek: och som heter WA3224. Varför vi inte får det batteriet kan du ju fråga din berömda "kontakt" som ju borde kunna svara på det. Och som sagt, allt står i instruktionsboken.
Ska det fortsätta att vara spydigheter så kan jag behålla den info jag får för mig själv. Då vet du kanske även vad den nya har för betäckning....
Det där gäller tyvärr inte Stigas 12x-serie. Där har dom förenklat konstruktionen avsevärt och hackar ut en fyrkantsvåg med ett oräkneligt antal övertoner. Men just hur denna modell stör andra gräsklippare låter jag vara osagt. Grannens HQ har i vilket fall inga problem med samlivet.Gimbal skrev:Läste just igenom patentet för Ambrogio/wiper/stigas gränssignalsystem, och det var förvånansvärt enkelt/smart men framförallt var det väldigt snällt ur störsynpunkt. De skickar helt enkelt ut en enda ren sinusvåg på en fast frekvens, det är allt.
Blir bara lite störd när jag tar fram beteckningen WG795E på L maskinen för att du frågar och då vet du plötsligt, men felaktigt, att den heter WG795E.1 :x Ett tack hade kanske varit mer på sin plats om vi nu skall ha ett gott uppförande mot varandra. Och ja, den nya M heter WG9794E som du själv skrev tidigare, den nya L heter samma som tidigare, dvs. WG795E.peternicklas skrev:
Vad gäller avståndet upptäckte jag nu att i instruktionsboken för M står det 4,5 m men i Installationsmanualen som jag hänvisade till står det 3,5 m
WG795E heter 2012 års modell. 2013 heter WG795E Type 2.MBygga skrev:Blir bara lite störd när jag tar fram beteckningen WG795E på L maskinen för att du frågar och då vet du plötsligt, men felaktigt, att den heter WG795E.1 :x Ett tack hade kanske varit mer på sin plats om vi nu skall ha ett gott uppförande mot varandra. Och ja, den nya M heter WG9794E som du själv skrev tidigare, den nya L heter samma som tidigare, dvs. WG795E.
Vad gäller avståndet upptäckte jag nu att i instruktionsboken för M står det 4,5 m men i Installationsmanualen som jag hänvisade till står det 3,5 mNär det gäller L står det dock 3 m på båda ställena.