H
Oförberett golv i byggfas redo för flytspackling med synliga golvspånskivor och en obehandlad trätröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Jag har läst trådar som berör ungefär samma tankar som jag har men men som ändå inte riktigt ger mig exakt klarhet så vi får se om någon kan hjälpa mig att brainstorma lite.

1. Golv till badrum är snart redo för att flytspacklas. Ny dörrkarm ska in, tanken är modulhöjden 21 men då det ska läggas nytt golv utanför badrummet så är jag rädd för att dörrbladet kommer att ta i det färdiga golvet om jag monterar karmen idag på golvspånet, för jag vet inte hur mycket "luft" det finns under dörrbladet som standard. Ej inköpt karm och dörrblad än. Dörrbladet går ju att kapa i underkant men vad blir smidigast? Jag har av detta skäl inte monterat överliggaren ännu som bestämmer modulhöjden.

2. Väggen kommer bli 124mm djup, ska man satsa på en karm som är så nära det djupet (typ 118mm) eller är det bättre att ta en som är tex 93mm för att få till en snyggare avslutning med smyglist snarare än att pilla med småbitar som är 6mm?

Badrummet ska få plastmatta som ytskikt.

Det enklaste är att montera dörr och karm när det finns golv utanför men om du vet vad du ska ha för golv så kan du höja karmen lika mycket (lägg en kloss under medan du monterar).
Höjden på en M21 innerdörrskarm är 2089mm en del gör väggöppningen lite högre 2110-2115mm så det finns plats för golv.
Angående djup 118mm karm eller 93mm så är det en smaksak.
Efter flytspackling så bör dörrkarm och tröskel monteras så tätskikt/plastmatta kan anslutas rätt mot karm och tröskel.

Redigerat:
  • Gilla
Huspappan
  • Laddar…
H
1 123abc skrev:
Det enklaste är att montera dörr och karm när det finns golv utanför men om du vet vad du ska ha för golv så kan du höja karmen lika mycket (lägg en kloss under medan du monterar).
Höjden på en M21 innerdörrskarm är 2089mm en del gör väggöppningen lite högre 2110-2115mm så det finns plats för golv.
Angående djup 118mm karm eller 93mm så är det en smaksak.
Efter flytspackling så bör dörrkarm och tröskel monteras så tätskikt/plastmatta kan anslutas rätt mot karm och tröskel.
Tack för svar! Då lutar det nog åt det du förespråkar, det låter vettigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.