Hej!

Behöver installera ny luft/luftvärmepump. Bor i ett hus på 137 kvm 1,5 plansvilla. Relativt öppen planlösning där kök och vardagsrum och hall hänger ihop på undervåningen. Har direkt-el i övrigt och bor i Stockholm

Funderar på om man ska ha en eller två innedelar, lönar det sig för mitt hus?

Idag sitter luftvärmepumpen i hallen, i trappen upp till övervåningen. Tror det är en bra placering, men funderar alltså på att sätta en till enhet på undervåningen.

Kollar på dessa modeller:

Panasonic HZ25UKE
Mitsubishi Hero LN35

Tar även gärna emot tips på installatörer, vissa sajter erbjuder ju både produkt och installation.

Tacksam för svar!

Robert

Hej! Eftersom det är direkt-el värme i huset tror jag det lönar sig med en LLVP på varje våning alt. en duo-modell med två innerdelar. Det är också skönt att kunna köra kyla på övervåningen under varma sommarveckor om man inte alltid kan vara hemma och vädra huset flera timmar från tidig kväll. En installatörsfirma är t.ex. på http://tsfs.se/.

Hur gammalt är huset, och hur är ventilationen ordnad?

Jag frågar, eftersom vi har ett 110 kvm enplanshus med en LLVP, vars innerdel sitter i entréhallen.
Och värmen sprids runt alldeles utmärkt till alla rum av FTX-ventilationen.
Ingen annan uppvärmning, inga element.
(Jo en kamin, men den eldade vi i bara två gånger under september.
Och värmepumpen har vi inte startat än, fastän det redan är oktober.
Men enligt meteorologerna fortfarande sommar.)

Huset är från 1975. Vi har väl det som kallas självdrag och det funkar väl sådär om jag ska vara ärlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.