11 699 läst ·
62 svar
12k läst
62 svar
Tänk på att lasta rätt på släp
Du ska ha ett annat körkort.AG A skrev:Lite OT:
Men det värsta är reglerna om max 3,5 tons totalvikt. Vill man köra säkrare med släp, så underlättar en större bil. Men ju större bil, ju mindre får man istället dra.
Det är betydligt lättare och säkrare att dra ett 2,5 tons släp med min bil, än vad det är att dra 1 ton med en vanlig personbil. Ändå för en vanlig personbil dra runt 1,5 ton. Jag får bara dra 750 kg med min bil för att annars blir totalvikten för stor...
Men jag håller med, det finns åtminstone två ologiska saker med släpvagn efter bil.
Den ena är det du nämner, en tung bli drar ett visst givet släp bättre och säkrare, men reglerna tvingar folk till att använda lättare bilar.
Om man väljer ett så kraftigt släp att fordonskombinationen inte är tillåten med ens körkort åker man på olovlig körning och kan bli av med lappen.
Om man överlastar ett släp med för låg lastvikt, men så fordonskombinationen är tillåten så blir det som mest böter.
Alltså, man premieras att använda ett för vekt släp som inte alls är tillåten för lastvikten.
Men jag tror inte heller att det är så jä*** enkelt att skriva lagar, så jag är inte så jätteupprörd över detta.
Ibland kan det väl vara bra att plocka lite lågt hängande frukt? Lätta olyckor att bli av med. =)MathiasS skrev:Tycker inte alls det är orimligt, men, detta måste rimligtvis ställas i proportion till hur många olyckor som faktiskt händer och vad konsekvensen är i dessa olyckor. Antagligen är det så att det som händer oftast resulterar i lite plåtskador i en singelolycka och då kanske det inte är motiverat med högre behörighetskrav osv.
Du tolkar det som du vill tolka det!Stuff skrev:Klen jämförelse. Visst är det säkrare att köra 45 och samtidigt vara vaken och alert än att köra 30 och sitta och sova.
Du hade ju en underton av att det är okej att fuska lite om man inte gör det så ofta. Jag hävdar att det borde vara tvärt om. De som har dålig rutin, erfarenhet, behörighet etc är de som ska ge fan i att fuska.
Lagar och regler har ju tagits fram för att kompensera för bristande förmåga att göra väl avvägda bedömningar. Därmed kan man aldrig använda bristande kunskap som skäl till att strunta i regelverk.
Min underton är att om man är kapabel att göra en korrekt konskevensanalys och riskbedömning och anser att marginalerna är på rätt sida och de ökade riskerna är hanterbara så kan det vara ok att tumma på vissa regler.
Det är alltså TVÄRTEMOT vad du säger ovan att det nånstans skulle vara en underton att det är ok att fuska om man har dålig rutin, erfarenhet etc. Eller hur du nu gör den tolkningen/kopplingen.
Istället för att ändra lagstiftningen så kan väl polisen ta några tillfällen per år med punktinsatser utanför byggladorna där man väger bilar och släp och kollar kultryck osv.
Folk kanske fattar tillräckligt, men chansar för mycket ...?
Folk kanske fattar tillräckligt, men chansar för mycket ...?
Nja. Finns det allvarligare olyckor med dödlig eller skadlig utgång att lägga tid och resurser på så prioriteras sådant. Att fixa plåtskador är inte så kostsamt för samhället. Det kanske rent utav bara skapar arbetstillfällenLsaiboT skrev:
Ska vi prata lågt hängande frukt så tror jag att samhällsnyttan skulle bli större av att införa hjälmtvång för fotgängare. Nu är det snart vinter och mycket halkolyckor i antågande
...men är inte det ganska rimligt då, jag hade 50kg överlast när jag åkte hem från grusgropen häromdagen. Böter verkar mycket rimligare än indraget körkort för det. Drar man det till en extrem är båda sakerna olämpliga. Jag ska inte köra lastbil för jag har inte körkort fördet. Jag ska inte lasta 5ton på släpet för det är farligt. Gissar att åklagaren blir inblandad i båda fallen (för inte blir det bara böter om överlasset är tillräckligt stort?).Mikael_L skrev:Du ska ha ett annat körkort.
Men jag håller med, det finns åtminstone två ologiska saker med släpvagn efter bil.
Den ena är det du nämner, en tung bli drar ett visst givet släp bättre och säkrare, men reglerna tvingar folk till att använda lättare bilar.
Om man väljer ett så kraftigt släp att fordonskombinationen inte är tillåten med ens körkort åker man på olovlig körning och kan bli av med lappen.
Om man överlastar ett släp med för låg lastvikt, men så fordonskombinationen är tillåten så blir det som mest böter.
Alltså, man premieras att använda ett för vekt släp som inte alls är tillåten för lastvikten.
Men jag tror inte heller att det är så jä*** enkelt att skriva lagar, så jag är inte så jätteupprörd över detta.![]()
Jag har inte heller några problem med nuvarande regler. Mest är det gnäll när man råkar hamna på gränsen, och en gräns måste det alltid finnas.
Då är väl en lag om broddar på skorna allra bäst?Stuff skrev:Nja. Finns det allvarligare olyckor med dödlig eller skadlig utgång att lägga tid och resurser på så prioriteras sådant. Att fixa plåtskador är inte så kostsamt för samhället. Det kanske rent utav bara skapar arbetstillfällen
Ska vi prata lågt hängande frukt så tror jag att samhällsnyttan skulle bli större av att införa hjälmtvång för fotgängare. Nu är det snart vinter och mycket halkolyckor i antågande![]()
Hur många dyra höftledsoperationer utför vi inte årligen efter halkolyckor?
Ja denna grej blir ju mest tydlig i scenariot att:MathiasS skrev:...men är inte det ganska rimligt då, jag hade 50kg överlast när jag åkte hem från grusgropen häromdagen. Böter verkar mycket rimligare än indraget körkort för det. Drar man det till en extrem är båda sakerna olämpliga. Jag ska inte köra lastbil för jag har inte körkort fördet. Jag ska inte lasta 5ton på släpet för det är farligt. Gissar att åklagaren blir inblandad i båda fallen (för inte blir det bara böter om överlasset är tillräckligt stort?).
Jag har inte heller några problem med nuvarande regler. Mest är det gnäll när man råkar hamna på gränsen, och en gräns måste det alltid finnas.
Nu ska jag hämta den tunga grejen x hos Mathias. Jag har två släp att välja på, det blir olagligt hur jag än gör, men på olika vis.
Så egentligen är detta kanske lite löjligt att diskutera, då det förutsätter att man tänker vara medvetet olaglig.
Ja fast som sagt, hur stort överlasset än är så tror jag att det inte blir olovlig körning, och körkortet sitter mycket mer tryggt.MathiasS skrev:
http://www.infoblogg.se/boter-vid-overlastMikael_L skrev:
Det är ingen god affär att köra med rejäl överlast heller!
Där står det att det finns ett ägaransvar för överlast, så kan det ju ändå inte vara? Isåfall kan man ju lasta hyrsläp hur man vill....
...och när ärendet går till åklagare, vad händer då? Inte slutar det med bara lite mer böter? Vårdslöshet i trafik osv måste vara på straffskalan då, eller?
...och när ärendet går till åklagare, vad händer då? Inte slutar det med bara lite mer böter? Vårdslöshet i trafik osv måste vara på straffskalan då, eller?
Som någon annan skrev: Du behöver ett annat körkort. Det är precis det här fallet som B96 är till för. Kan du köra med släp är det inte svårt alls. Ingen teori, bara en uppkörning, i princip en likadan som för B, fast med släp kopplat. Och så måste du veta hur man lastar, och testar bromsarna. Det jag hade svårast för vår att få tummen ur och boka en uppkörningstid.AG A skrev:Lite OT:
Men det värsta är reglerna om max 3,5 tons totalvikt. Vill man köra säkrare med släp, så underlättar en större bil. Men ju större bil, ju mindre får man istället dra.
Det är betydligt lättare och säkrare att dra ett 2,5 tons släp med min bil, än vad det är att dra 1 ton med en vanlig personbil. Ändå för en vanlig personbil dra runt 1,5 ton. Jag får bara dra 750 kg med min bil för att annars blir totalvikten för stor...
Med B96 borde du få dra 1.5 ton, om bilen får det.
Jodå, jag vet att jag behöver ett annat körkort. Då får jag dra 2,8 ton. Problemet är väl bara kostnaden för kortet. Samt att jag måste åka långt för att ta det. Dessutom är väl inte motivationen på topp heller, i och med att det bara handlar om några få mil, ett par gånger per år, som jag behöver det.bakterie skrev:Som någon annan skrev: Du behöver ett annat körkort. Det är precis det här fallet som B96 är till för. Kan du köra med släp är det inte svårt alls. Ingen teori, bara en uppkörning, i princip en likadan som för B, fast med släp kopplat. Och så måste du veta hur man lastar, och testar bromsarna. Det jag hade svårast för vår att få tummen ur och boka en uppkörningstid.
Med B96 borde du få dra 1.5 ton, om bilen får det.
Undrar om du inte pratar BE-kort?AG A skrev:Jodå, jag vet att jag behöver ett annat körkort. Då får jag dra 2,8 ton. Problemet är väl bara kostnaden för kortet. Samt att jag måste åka långt för att ta det. Dessutom är väl inte motivationen på topp heller, i och med att det bara handlar om några få mil, ett par gånger per år, som jag behöver det.
Det är en större smäll alla dar i veckan!
B96 kallades väl vid införandet också för "utökad B-behörighet" och innebär i huvudsak att man ökar max tillåten totalvikt till 4250kg. Jag tror inte det skiljer sig markant i övrigt från B-bebörighet.
BE-behörighet är en helt annan story dock... Men betydligt mer klödd att ta också!
(Mao jag har svårt att tänka mig någon fordonskombo som under B96-behörighet får dra 2800kg.)