esox71 skrev:
Det är ju jättelätt. Vrid bara ratten åt det håll som är mest ologiskt så löser det sig självt :D
Det är mkt lättare att backa med ett stort släp. Det är avståndet mellan kopplingen och axeln på släpet som gör de svårt o backa. Kort avstånd så vrider den sig alldeles för lätt vid backning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Avemo skrev:
Vilket kultryck skall man ha på en gräsklippare?
[bild]
[länk]
Då kan vi ta ett filmtips också.

Har ni sett "The Straight Story" ?

Inte, då är det dags. ;)

Daniel_N skrev:
Intressant angående lyftkrafterna när man har stor frontyta på släpet. Har själv ett väldigt högt kultryck vid stillastående släp, men märker inte alls av det när jag kör, vilket säkert hör samman med en stor frontyta på släpet som fångar vinden. Sen spelar det såklart stor roll vilken bil man har, alla gillar inte höga kultrycka lika mycket.
Men vänta nu....frontyta....

..sluttande front ökar kultrycket.
...rak front bara bromsar.

....men i båda fallen föreslår jag att vagnen fungerar som en flygplansvinge och DET skapar lyftkrafter som minskar kultrycket.

Tänk på att dragbilen skuggar nederdelen av vagnens front. Så värst mycket lyftkraft blir det inte, det ser det avhuggna bakpartiet till.

MathiasS skrev:
Men vänta nu....frontyta....

..sluttande front ökar kultrycket.
...rak front bara bromsar.
Rak front bromsar. Om du då har kulhandsken placerad i frontytans geometriska tyngdpunkt så blir det ingen lyftande kraft på handsken. Har du däremot kulhandsken placerad under frontytans geometriska tyngdpunkt vilket torde vara vanligast så kommer släpet att vilja tippa bakåt vilket ger en lyftande kraft på handsken. Hur stor kraften är och hur man bör kompensera för den med ökat kultryck kan jag inte svara på.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Precis min tanke. En rak hög frontyta torde lyfta handsken. Men jag vet inte. Oavsett har jag ett väldigt högt kultryck med olastad släp samtidigt som den går otroligt fint efter bilen både md och utan last. Det är en boggi vilket troligtvis spelar in, har faktiskt aldrig kört ett så stabilt släp innan, vare sig med enkelaxel ellr boggi.

Avemo skrev:
Rak front bromsar. Om du då har kulhandsken placerad i frontytans geometriska tyngdpunkt så blir det ingen lyftande kraft på handsken. Har du däremot kulhandsken placerad under frontytans geometriska tyngdpunkt vilket torde vara vanligast så kommer släpet att vilja tippa bakåt vilket ger en lyftande kraft på handsken. Hur stor kraften är och hur man bör kompensera för den med ökat kultryck kan jag inte svara på.
Japp det låter rätt.

Lättaste pengarna polisen skulle kunna dra in är utanför valfri byggmarknad när trallbyggarsäsongen drar igång....

Min boggiekärra som har ett flak på 280x170cm är grymt trevligt oavsett om det är 2ton grus eller annat. Fjädrande och sammankopplande axlar är mycket trevligt.

Mitt andra släp blir dock otrevligt om man lastar lite fel, beror framförallt på att axlarna är bultade i kärran och enbart fjädrande i axeln. På normala bilar så sitter kroken lite för lågt för att kärran ska gå plant, gå mer på främre axeln.

Brukar få tänka till lite när jag backar men de bero mest på att jag kört långtradare i 11år och då svänger ju kärran åt fel håll :)

Daniel_N skrev:
Precis min tanke. En rak hög frontyta torde lyfta handsken. Men jag vet inte. Oavsett har jag ett väldigt högt kultryck med olastad släp samtidigt som den går otroligt fint efter bilen både md och utan last. Det är en boggi vilket troligtvis spelar in, har faktiskt aldrig kört ett så stabilt släp innan, vare sig med enkelaxel ellr boggi.
Jag tror att mycket ligger i dubbla axlar. Har inte kört många vanliga enkelaxlade släp, mest mitt eget tvåaxlade släp som precis som du beskriver är klippstabilt i alla lägen, oavsett kraftiga sättningar i vägen osv. Jag har upplevt antydan till vobbel en gång och det var med maxlastat släp, lite för hög fart och i den ökända Vårby-backen (där klotar något släp om året i snitt gissar jag) - i det fallet handlade det om väldigt tungt släp och för jämt fördelad vikt, dvs för lågt kultryck när släpet trycker på mer än bilen drar. Den gången gick det dock bra att att bara sänka farten lite, för jag fångade det i god tid....

Båttrailers har jag dock provat både enkelaxlade och dubbelaxlade med samma last och det är grym skillnad på hur det studsar och far. Den största skillnaden är att man nästan helt slipper lyftkrafterna från släpet när det är svackor etc i vägen. Jag hyr aldrig enkelaxlade båt eller biltrailers även om vikten skulle tillåta det.

På tal om kultryck, när man nu står där på byggmarknaden och langar på virke, hur vet men då vilket kultryck man har? Visst man kan ju koppla loss och se om släpet välter bakåt eller hur tungt det är framåt på ett ungefär men finns det några bra tips?

Koppla loss släpet och ställ det på en badrumsvåg ska tydligen fungera.

esox71 skrev:
På tal om kultryck, när man nu står där på byggmarknaden och langar på virke, hur vet men då vilket kultryck man har? Visst man kan ju koppla loss och se om släpet välter bakåt eller hur tungt det är framåt på ett ungefär men finns det några bra tips?
Om man bara langar på virke är det ganska enkelt. Lägg virket så att det sticker lika långt framför som bakom hjulen. Eller kanske lite mer framåt. Är det långt virke som sticker långt bakåt för att inte slå i bilen när man svänger så blir det baktungt. Då får man köra lite i taget och köra sakta.

esox71 skrev:
Eftersom det är lite opraktiskt att koppla av och på och ta med sig badrumsvågen så gjorde jag så i början att jag mätte avståndet upp till hjulhuset på bilen, speciellt när jag lastade grus/jord som är tungt och svårt att se var vikten ligger. Nu, många år senare med samma bil och släp vet jsg vad som funkar och inte och ser bara till att lasta mer fram än bak på släpet.

Man kan ju också lyfta i kulhandsken med släpet kopplat, man lär sig hur det ska kännas när det är rätt lastat. Slutligen, när du kör kommer du också känna när det är rätt lastat....

Det finns inga strikta regler för att köra med släp, vare sig framåt eller backa. Man får lita på rumpkänslan när man drar ett ekipage. Hur reagerar det i kurva, vid bromsning eller hög hastighet? Precis som om man kör MC och lär sig reaktionerna. Tyvärr har man inte alltid den kunskapen längre med alla moderna assistansbilar.
Jag dra båtkärran tomt och lastat, samt OK-kärrör av olika storlekar. Det gäller att vara observant och lyhört så blir det finfint.
Att backa är en övningssak som så mycket annat i livet! Kör runt ett par kvällar på en tom ICA-parkering utan kärring, så kan du det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.