19 456 läst ·
31 svar
19k läst
31 svar
Tändtråd fram till uttag eller endast till dosan?
Det är vanligt att tändtrådar byter färg i dosorna, för en elektriker är detta inget problem.
Ett tips när man börja bena i installationen och funderar på vad som är vad, strunta i färgerna i första skedet, identifiera vilken funktion resp ledare har, och vilka funktioner som ingår i kretsen.
Ett tips när man börja bena i installationen och funderar på vad som är vad, strunta i färgerna i första skedet, identifiera vilken funktion resp ledare har, och vilka funktioner som ingår i kretsen.
Perfekt! Precis vad jag undrade. Jag kan tänka mig fall både när det underlättar och när det försvårar. "Det är vanligt..." var vad jag sökte. Alternativt omvändningen om det hade varit fallet.Fotografen skrev:
Tack!
Jag vill ändå ( som "amatör") påstå att det INTE underlättar för en elektriker att felsöka en anläggning UTAN elritningar, om dragningen (=hur många dosor passeras) inte är känd. Om man följer färgen ( där det är möjligt), så är det enkelt att t.ex koppla loss och mäta ledaren, för att se kontinuitet eller avbrott. Att det sedan finns fall där det inte går och man blir tvungen att följa kabel med t.ex signalspårning, är ju något man bör undvika om man inte är ute efter att få ut maximalt med enkla arbetstimmar för debitering.elmont skrev:Som elektriker förväntar man sig inget utan man tar reda på fakta när man håller på. Man kommer alltid i det läget att färgvalet ibland blir annat än vad som skulle kunna förväntas. Det är ju rätt ofta som 6 - 7 färger inte räcker till och då som annars får man ta det man har, inget konstigt med det. OCH knappast nått problem för någon annan än en "amatör".
Jo det underlättar, för det finns en utgångsfärg att börja felsökningen utifrån. Om det inte skulle vara så, så kan man ju ha alla ledare svarta, "för man kan ju ändå alltid mäta sig fram". Att använda färger eller siffror är ju just för att underlätta arbetet och då är min poäng att det bästa är att köra den principen fullt ut. Detta var det första man fick lära sig när man kopplade manöverskåp och centraler i industrin på 60-talet och principen gäller än.elmont skrev:
Vid nyinstallation är det helt klart en fördel för då VET man (oftast) vilka färger man använder till vad. Men vid felsökning vet man ju aldrig vilka färger som används till vad, för som har skrivits hundratalsgånger tidigare så är det bara en färg som är "helig" och en annan som nästan är "helig" i övrigt så är det i princip fritt fram. Så det som i den enes ögon är "helt rätt färg" ar i den andres vara ett mycket konstigt färgval. Och som sagt jag som yrkesman har inga problem med det men däremot brukar det ställa till bekymmer för "hempulare".
Att det finns en "helig" och en "halvhelig" färg har ju inget med saken att göra. Om det inte underlättade med färgade eller numrerade kablar, så skulle de helt enkelt inte finnas.
Att det ska vara så svårt för en lekman att förstå ? Men jag upprepar vid nyproduktion när man har full koll på alla ledningar är det bra med enhetliga färger, men tyvärr så måste man även där då och då "blanda" inte minst nu när nästan alla använder fördragen slang och tillgängliga färger inte på långa vägar räcker till alla funktioner man kan önska sig. Att märka en elinstallation på samma sätt som i ett apparatskåp skulle knappast göra det enklare att felsöka om man inte samtidigt lade ner ett omfattande arbete med kopplingsscheman på förhand och sedan slaviskt följde kopplingsschemat. Det skulle i sin tur ge en merkostnad för allt merarbete före och under arbetet inte minst för att man skulle "bakbinda" elektrikern till att göra exakt som ritat inte minst därför att dom flesta elinstallationer är mer eller mindre unika utifrån dom förutsättningar just det huset och dom önskemål som husbyggaren har och därför kan man inte använda samma schema i hus efter hus.
Ni har ju rätt båda två.
Vid nyinstallation och renoveringar är det klart bäst att hålla sig till samma färger hela vägen även om det inte är något fel att byta färg på t. ex. tändtråd i en dosa. Självklart är det lättare att felsöka om färgerna stämmer hela vägen.
Nu använder många elektriker färdigdragen tråd i slangarna (jag gör det) och då låter en del bli att byta den bruna till lämplig färg mellan dosa och takuttag. Inget fel i det alls.
Själv trådar jag alltid om genom att binda på "rätt" färg på den bruna och dra igenom. Det blir lite spill men tiden jag sparar på att slippa tänka när jag kopplar i dosorna kompenserar en del. Dessutom känns det bra att lämna en anläggning där brun är fas hela vägen.
Vid nyinstallation och renoveringar är det klart bäst att hålla sig till samma färger hela vägen även om det inte är något fel att byta färg på t. ex. tändtråd i en dosa. Självklart är det lättare att felsöka om färgerna stämmer hela vägen.
Nu använder många elektriker färdigdragen tråd i slangarna (jag gör det) och då låter en del bli att byta den bruna till lämplig färg mellan dosa och takuttag. Inget fel i det alls.
Själv trådar jag alltid om genom att binda på "rätt" färg på den bruna och dra igenom. Det blir lite spill men tiden jag sparar på att slippa tänka när jag kopplar i dosorna kompenserar en del. Dessutom känns det bra att lämna en anläggning där brun är fas hela vägen.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det märkliga i den beskrivna installationen tycker jag är att man över huvud taget skarvar tändtråden i dosan, som den passerar.
Som enkel amatör hade jag förväntat mig en hel, oskarvad ledare hela vägen från brytare till uttag.
Så många meter är det väl inte frågan om?
Som enkel amatör hade jag förväntat mig en hel, oskarvad ledare hela vägen från brytare till uttag.
Så många meter är det väl inte frågan om?
Nja, det är lite krångligare att göra så om man använder slang med färdig tråd i men visst går det.KnockOnWood skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
KnockOnWood skrev:
En del hantverkskunskaper går förlorade med VP slang och prefabricerade trådhärvor. Idag kan man inte böja rör och dra i tråd åt lite olika håll samtidigt. Det har blivit som utanpåliggande kabel fast i väggen.
Protte
Som redan blivit rätt ordentligt klarlagt i tråden, så är det vare sig något formellt fel eller ens något problem i praktiken att det byter färg.evading skrev:
Visst kan jag tycka att det är aningens mer snyggt och galant om tändtråden har samma färg hela vägen och kanske t.o.m oskarvad. Men det är absolut inte så viktigt att jag regelmässigt drar om befintliga trådar. Det kostar ju både material och tid.
Ska tändtråden passera en otroligt välfylld dosa på vägen så kan vinsten av att slippa en skarvklämma till i just den dosan vara väl värt mödan att dra om hela tändtråden till en oskarvad tråd och slippa en wago i dosan.
Men jag har helt klart ingen strikt strategi på detta som jag alltid följer, det blir lite olika från gång till gång.
Jag har som regel inte heller några större problem att förstå att en tråd byter färg ibland. För det mesta betyder det bara några sekunder, mindre än en minut, mer av tankekraft.