Hallå!

Tänkte kolla om det finns någon som vet vad jag bör göra för undvika att pelletsbrännaren slocknar och visar meddelande om "tändfel"...? Händer till och från men ibland 3-5 ggr per dag och mer regel än undantag att den slocknat under natten. Enstaka gånger kan den funka i flera dagar i sträck utan "tändfel".

Undrar också om det finns någon som vet om jag bör se över inställningarna och till vad..? I manualen finns det riktvärden för några inställningar som jag följer men det finns fler inställningar som inte tas upp - någon som har koll på dessa?

Tycker dessutom att det går åt en fasligt massa pellets, snart 4 pallar 8mm sen oktober men det kanske är normalt?

Har bott i det här huset 7 mån och kört pellets för första gången sen oktober. Har funkat ganska bra sen någon månad tillbaka då tändfelen började uppstå mer frekvent.

Gäller en Green Energy P20

En Green Energy P20 pelletsbrännare i ett pannrum med synliga rör och kablar, samt användarkontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell över riktvärden för olika inställningar på en pelletsbrännare, inklusive startdos, mjukstart och bränsledrift.
Skapa konto

Hej Du bör sota brännaren ordentligt och speciellt rengöra fotocellen som kikar om lågan finns

Byt nedfallslangen om den är trasig. Har du någon motdragslucka monterad?

H håbbe1961 skrev:
Hej Du bör sota brännaren ordentligt och speciellt rengöra fotocellen som kikar om lågan finns
Tack för tipset men fotocellen var sitter den?

dof dof skrev:
Byt nedfallslangen om den är trasig. Har du någon motdragslucka monterad?
Vad är en motdragslucka? Var sitter den isf..?

Rökrörklämma monterad på en skorsten för att reglera draget i en braskamin.
Skapa konto

Typ så. Sitter på rökröret eller i skorstenen. Ser till att hålla ett jämnt drag i pipan. Vid blåst eller kallt väder kan du få för mycket drag i pipan så brännaren inte kan tända.

dof dof skrev:
[bild]
Typ så. Sitter på rökröret eller i skorstenen. Ser till att hålla ett jämnt drag i pipan. Vid blåst eller kallt väder kan du få för mycket drag i pipan så brännaren inte kan tända.
Ah, jodå en sån finns.
Brännaren brukar alltid starta och fungerar en eller flera timmar för att därefter lägga av.

Tänker om det kan handla om att inte tillräckligt med pellets matas fram nu när det är så pass kallt. Hade som sagt inga större problem innan jul...

Hur gammalt är tändelementet?

Ingen aning...

Y Yonaz skrev:
Tack för tipset men fotocellen var sitter den?
Man tar av kåpan så sitter den på höger sida där fläkten sitter, snäpplås man klämmer ihop med fingrarna och dra ut rengör glaset o tillbaka igen,

Tack, jag ska kolla det när den slocknar nästa gång. Just nu har brännaren varit igång nästan ett dygn utan avbrott - kors i taket

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.