Tack för snabba svaret!
Kollade i brytaren som har kopplats in av elfirma i samband med montering av en brunnspump,220v.
Blir då förvånad när det ej finns någon lampa i brytaren!? Jag hade skaffat brytaren själv tidigare o vet att det sätt en lampa i en hållare! (Biltema)
Vet att jag frågade elkillen när inkoppling var klar varför inte lampan lyste i påslaget läge o han sa att det inte funkade i en enfaskoppling.
Även om det skulle vara en 400v lampa så skulle den väl lysa lite?
Vet ej varför han sedan valt att ta ur lampan utan att tala om det ?
Tar med en bild på den öppnade brytaren.
Har du någon bra förklaring på detta till mig som amatör?
Kollade i brytaren som har kopplats in av elfirma i samband med montering av en brunnspump,220v.
Blir då förvånad när det ej finns någon lampa i brytaren!? Jag hade skaffat brytaren själv tidigare o vet att det sätt en lampa i en hållare! (Biltema)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet att jag frågade elkillen när inkoppling var klar varför inte lampan lyste i påslaget läge o han sa att det inte funkade i en enfaskoppling.
Även om det skulle vara en 400v lampa så skulle den väl lysa lite?
Vet ej varför han sedan valt att ta ur lampan utan att tala om det ?
Tar med en bild på den öppnade brytaren.
Har du någon bra förklaring på detta till mig som amatör?
Ja det går bra med lampan även vid enfas. Kanske den gick sönder när han monterade eller är han okunnig och trodde det inte funkar och tog bort den av någon anledning. Oavsett värdelöst att inte stå för ev skada eller låta den vara kvar oavsett egna idéer.
Du får klaga och begära rättning om du är säker på att lampan fanns där.
Du får klaga och begära rättning om du är säker på att lampan fanns där.
Tack igen för snabba svar!
Får fånga "elekriken" via firman som monterade pumpen och ju anlitade honom!
Har just noterat att han nog även kopplat om en annan befintlig brytare som användes till en annan pump,220v, finns ström i tillhörande uttag men lampan tänds ej och har lyst tidigare.
När jag öppnar så kan jag ej se någon lampa,bara en markering , bifogar bild, blir inte riktigt klok på detta.....
Får fånga "elekriken" via firman som monterade pumpen och ju anlitade honom!
Har just noterat att han nog även kopplat om en annan befintlig brytare som användes till en annan pump,220v, finns ström i tillhörande uttag men lampan tänds ej och har lyst tidigare.
När jag öppnar så kan jag ej se någon lampa,bara en markering , bifogar bild, blir inte riktigt klok på detta.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja då har han snott den lampan också hållaren syns ju på sidan invid axeln till vredet. Dessutom borde han kopplat tvåpoligt med nollan genom brytaren nu när det ändå sitter trepolig där.
Kanske någon mani eller fetisch när det gäller signalglimlampor. Du kan ju fråga om all formalia kring elinstallation är på plats i firman annars rekommendera en översyn.
Kanske någon mani eller fetisch när det gäller signalglimlampor. Du kan ju fråga om all formalia kring elinstallation är på plats i firman annars rekommendera en översyn.
Epilog.....
Jagat "elektrikern/ lampsamlaren" under en tid och kortfattat så efter några irriterande samtal med höjt tonläge ,bortförklaringar, dåligt minne mm så fick jag honom att återvända till platsen för brottet nu i veckan och det slutade med att han bytte ut de aktuella brytarna mot nya med lysande lampor ! Lyckades även få besked på vilka säkringar de var kopplade över! Mina gamla lampor tillhör väl någon samling numera men man kan ju ej få allt även om det snart är jul !
Jagat "elektrikern/ lampsamlaren" under en tid och kortfattat så efter några irriterande samtal med höjt tonläge ,bortförklaringar, dåligt minne mm så fick jag honom att återvända till platsen för brottet nu i veckan och det slutade med att han bytte ut de aktuella brytarna mot nya med lysande lampor ! Lyckades även få besked på vilka säkringar de var kopplade över! Mina gamla lampor tillhör väl någon samling numera men man kan ju ej få allt även om det snart är jul !
Klicka här för att svara

