Nissens Nissens skrev:
Det låter inte som att du har frånluftsvärmepump, det är den som orsakar fenomenet för TS.
Jodå, i 29 år. :-)
Låter mer som att du aldrig testat själv. ;-)

• Gilla
Husbyggaren2 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J Jan_G skrev:
Jodå, i 29 år. :)
Låter mer som att du aldrig testat själv. ;-)
På vilket sätt tar den metoden bort undertrycket menar du?
Kanske har ditt hus börjat bli otätt efter 29 år?

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Om det blir tillräckligt varmt tillräckligt snabbt så slipper amn att få in rök. Jag brukar ta wellpapp från en kartong och rulla ihop till ett rör som jag ställer med 45 graders vinkel mot bakre delen av kaminen. När jag tänder på detta så blir det snabbt varmt och värmen väljer skorstenen istället för luckan.

Lite tändved till wellpappen och elden är igång på en minut.

Tändpåsar fungerar också rätt bra, men då kör jag gärna med två för att få igång värmen (de ryker ju inte).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Eller öppna ett fönster lite i samma rum, vips är det löst :D
B

• Gilla
larssonson och 1 till
  • Laddar…
A
Vi har flp och tänder bara med tidningspapper, funkar bra utom vid vissa väderförhållanden, då måste man öppna dörren lite. Det handlar om att skapa tillräckligt med värme snabbt tror jag…

Vi stänger ventilationssystemet när brasan ska tändas, även vid påfyllning.
Har mixtrat med olika saker genom åren men detta är klockrent.
Undertrycket drog även in aska på golvet när vi skulle tända ny brasa.

Tobbe.A
J Jan_G skrev:
Ta en sida an en gammal hederlig dagstidning (Inte Web-tidning), snurra ihop som en bukett.
Tänd den direkt efter att du tänt brasan och ställ in i kaminen.
Ger bra drag i skorstenen. :)

Ett gammalt tips från tiden med vedspis i köket......
Jag fick exakt samma tips av sotaren som gjorde besiktningen när vår kamin installerades för några år sedan. Det dånar ibland som f-n i skorstenen när den varma röken drar ut kalluften (y)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tobbe.A
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt tar den metoden bort undertrycket menar du?
Kanske har ditt hus börjat bli otätt efter 29 år?
Metoden gör att man snabbare får bättre drag i skorstenen. Jag gör samma sak varje gång jag tänder brasa i kaminen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Metoden gör att man snabbare får bättre drag i skorstenen. Jag gör samma sak varje gång jag tänder brasa i kaminen.
Jo, men har man ett hyfsat tätt hus med undertryck pga en frånluftvärmepump så har man ett rejält ”baksug” som man inte vänder med annat än att man på ett eller annat sätt lättar på undertrycket. Kanske har du mindre undertryck än många andra?

Jag har frånluftsvärmepump och ett extremt tätt hus (har tejpat plasten själv)
Har kommit fram till följande:
Regel nummer 1
Aldrig, aldrig, använda papper eller wellpapp.
Det ryker och brinner upp för snabbt och det blir bara massa onödig aska.
Regel nummer 2
Torr tändved 1 st tändkub och bygg med torr ved runt omkring.
Det räcker med en om du har torr ved
Regel nummer tre
Stäng luckan så fort det tagit sig i tändkuben eftersom du har frånluft tillkopplad.så kommer den ta luften rätt väg.
Regel nummer 4
Aldrig aldrig använda papper.... :)

Nissens
Zinkadus Zinkadus skrev:
Regel nummer 1
Aldrig, aldrig, använda papper eller wellpapp.
Det ryker och brinner upp för snabbt och det blir bara massa onödig aska.
Regel nummer 2
Torr tändved 1 st tändkub och bygg med torr ved runt omkring.
Det räcker med en om du har torr ved
Regel nummer tre
Stäng luckan så fort det tagit sig i tändkuben eftersom du har frånluft tillkopplad.så kommer den ta luften rätt väg.
Regel nummer 4
Aldrig aldrig använda papper.... :)
Tändkub och fönstret på glänt en stund. Funkar alltid.

• Gilla
larssonson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om det blir tillräckligt varmt tillräckligt snabbt så slipper amn att få in rök. Jag brukar ta wellpapp från en kartong och rulla ihop till ett rör som jag ställer med 45 graders vinkel mot bakre delen av kaminen. När jag tänder på detta så blir det snabbt varmt och värmen väljer skorstenen istället för luckan.

Lite tändved till wellpappen och elden är igång på en minut.

Tändpåsar fungerar också rätt bra, men då kör jag gärna med två för att få igång värmen (de ryker ju inte).

Hel rätt så gör jag också. Det gäller att trycka ut den kalla luften ur skorstenen och det kan man göra genom få till mycket eld snabbt med stängd lucka.

Blir så klart ännu enklare om man öppnar ett fönster precis då så att undertrycket i huset släpper.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tobbe.A
Nissens Nissens skrev:
Jo, men har man ett hyfsat tätt hus med undertryck pga en frånluftvärmepump så har man ett rejält ”baksug” som man inte vänder med annat än att man på ett eller annat sätt lättar på undertrycket. Kanske har du mindre undertryck än många andra?
Så kan det vara, ibland känns det som att vinden blåser rakt igenom huset.
Svarade mer på vad metoden gjorde :)

Jag slår ifrån frånluften när jag tänder, sen slår jag på frånluften igen när elden tagit sig. Alternativt öppnar jag ett fönster där kaminen står.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Tomture61
J jockebq skrev:
Vi har en frånluftsvärmepump i vårt hus, och jag tror det är anledningen till att det är i stort sätt omöjligt att tända braskaminen utan att det ryker in i huset.
Förstår att det är kallras i skorstenen och att man måste få upp värme för att röken ska ta den vägen. Men jag tror att frånluftsvärmepumpen skapar ett drag i "fel riktning" som gör att röken gärna tar sig ut fel väg.
Hittills har jag löst detta genom att öppna altandörren i början, men det känns lite meningslöst att släppa ut all värme varje gång man ska tända.

Har ni några bra tips för att motverka detta som inte innebär öppna altandörren eller stänga av frånluftsvärmepumpen?

Tack!
Har ett hus från 2008 med FLVP (undertryck i huset)
Öppnar ett fönster (lite på glänt) i samma rum som kaminen , tänder med 2 st vedträn i botten , 6 st tändved på toppen , 1 st tändkub .
Har 7,5 m plåtskorsten med 2 st 27 gr böjar (taskigt drag ibland) har kompletterat med en vindflöjel längst upp (y)
Nu har jag mycket bättre förbränning i kaminen ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.