Kebj Kebj skrev:
Ok borde väl vara samma sak med radiatorer oxå. Eller hur?
Det borde det vara.
 
  • Gilla
Kebj
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Det borde det vara.
Styrs din FLVP med innegivare eller utegivare? Ber om ursäkt för att jag tjatar!:crysmile:
 
Kebj Kebj skrev:
Styrs din FLVP med innegivare eller utegivare? Ber om ursäkt för att jag tjatar!:crysmile:
Japp, det är utegivare. Det har fungerat bra, jämn temp. inomhus.

Ingen fara.
 
  • Gilla
Kebj
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Har du FLVP behöver du ingen vattenmantling för att få värmen till resten av huset - inneluften blir transportmediet.

Du kan göra som jag - du ställer ned kurvan på FLVP så att det blir behagligt varmt när du regelbundet eldar i Tulikivin. FLVP tar värmen ur inneluften och skickar ut i radiatorerna så att det blir skönt varmt i hela huset.
Hej igen! Tänkte bara höra om du har kompressor igång i flvp när du eldar I din ugn? Har du som jag olika lägen på pumpen dvs sommar, vår/höst och vinterläge? Jag har haft våran tulikivi i en månad nu och kör fortfarande på sommarläge dvs ingen kompressor aktiverad. Den värmer bra när man eldar och håller varmvatten i dusch varm men elementen är alltid kalla. Tacksam för svar
 
Under vinterhalvåret eldar jag i Tulikivi en eller två ggr per dygn beroende på hur kallt det är ute. Den värmer inneluften. Sedan tar FLVP värme från inneluften mha kompressorn. Min elpatron går aldrig igång. Värmen i inneluften räcker alltid till. Jag har kurvan på FLVP ställt lågt på 3.

hoppas detta ger svar på frågan.

Tulikivi är topp! En guldklimp att ha hemma.
 
N Nikorasu skrev:
Under vinterhalvåret eldar jag i Tulikivi en eller två ggr per dygn beroende på hur kallt det är ute. Den värmer inneluften. Sedan tar FLVP värme från inneluften mha kompressorn. Min elpatron går aldrig igång. Värmen i inneluften räcker alltid till. Jag har kurvan på FLVP ställt lågt på 3.

hoppas detta ger svar på frågan.

Tulikivi är topp! En guldklimp att ha hemma.
Ok då ska jag oxå prova att ställa ner kurvlutningen till 3. Har du låg förbrukning av kwh under vinterhalvåret?
 
Kebj Kebj skrev:
Ok då ska jag oxå prova att ställa ner kurvlutningen till 3. Har du låg förbrukning av kwh under vinterhalvåret?
Ja, jag har ca 8000KWh el över året. Det mesta under vintern. Ca 4kbm björkved ovanpå det.
 
N Nikorasu skrev:
Ja, jag har ca 8000KWh el över året. Det mesta under vintern. Ca 4kbm björkved ovanpå det.
Oj det var riktigt bra. Tack för tipsen (y):cool:
 
N Nikorasu skrev:
Under vinterhalvåret eldar jag i Tulikivi en eller två ggr per dygn beroende på hur kallt det är ute. Den värmer inneluften. Sedan tar FLVP värme från inneluften mha kompressorn. Min elpatron går aldrig igång. Värmen i inneluften räcker alltid till. Jag har kurvan på FLVP ställt lågt på 3.

hoppas detta ger svar på frågan.

Tulikivi är topp! En guldklimp att ha hemma.
Hej! Har du golvvärme i platta på mark eller i träbjälklagret?
 
Kebj Kebj skrev:
Hej! Har du golvvärme i platta på mark eller i träbjälklagret?
Både och - golvvärme i platta mark längst ned och i träbjälklaget en våning upp.
 
N Nikorasu skrev:
Både och - golvvärme i platta mark längst ned och i träbjälklaget en våning upp.
Ok! Anledningen till att jag undrade är att det skiljer väl på vilken kurvlutning man ska ha i flvp om man har golvvärme eller radiatorer. Enligt manualen från nibe så ska kurvlutningen vara betydligt lägre vid golvvärme i platta än vid låg tempererat radiatorsystem.
 
Kebj Kebj skrev:
Ok! Anledningen till att jag undrade är att det skiljer väl på vilken kurvlutning man ska ha i flvp om man har golvvärme eller radiatorer. Enligt manualen från nibe så ska kurvlutningen vara betydligt lägre vid golvvärme i platta än vid låg tempererat radiatorsystem.
Ja, har man dessa typer i samma hus bör man ha två kretsar (som pumpen är förberedd att kunna styra separat).

Jag har endast golvvärme i mitt hus.
 
Tomture61
Kebj Kebj skrev:
Ok! Anledningen till att jag undrade är att det skiljer väl på vilken kurvlutning man ska ha i flvp om man har golvvärme eller radiatorer. Enligt manualen från nibe så ska kurvlutningen vara betydligt lägre vid golvvärme i platta än vid låg tempererat radiatorsystem.
Man får nog rätta sig efter vatten radiatorerna ang kurvlutningen + ha 2 separata shuntar till vardera system .
Nibe har ju den möjligheten att kunna styra fler zoner .
 
  • Gilla
Kebj
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Ja, har man dessa typer i samma hus bör man ha två kretsar (som pumpen är förberedd att kunna styra separat).

Jag har endast golvvärme i mitt hus.
Vrider du nånsin "förskjutning värmekurva"?
N Nikorasu skrev:
Ja, har man dessa typer i samma hus bör man ha två kretsar (som pumpen är förberedd att kunna styra separat).

Jag har endast golvvärme i mitt hus.
Jag
 
Kebj Kebj skrev:
Vrider du nånsin "förskjutning värmekurva"?

Jag
Normalt inte, men det kan man behöva experimentera med. Det viktiga är att du får den innekomfort du vill ha vid varje utetemperatur. Kom bara ihåg att du har ett trögt system, så du ska göra små, stegvisa förändringar och vänta en vecka emellan (och det ska vara kallt ute samtidigt)
 
  • Gilla
Kebj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.