Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa 5 nya Lenhovda nostalgi sektionsradiatorer till källaren. Men jag behöver hjälp med att lista ut vilka modeller vi behöver. Det finns tydligen REX, MR, DUPLEX och TRIPLEX men jag förstår inte vad det är för skillnad på REX och MR.
https://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-mr-24-500/
https://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-rex-30-590/

Rummen är ca 4x4 meter och har 185 cm i takhöjd. I alla tre rummen finns det två källarfönster som är treglas 90x60 cm.

Vi planerar sätta en radiator under varje fönster förutom i tvättstugan där vi av utrymmesskäl bara kan sätta en radiator under ett fönster.

I ett av källarrummen står värmepumpen och varmvattenberedaren och när vi renoverade källaren i våras så tog drog vi om rören som vi låter vara oisolerade, vilket i sig sprider en del värme.

Jag tänker mig att vi köper 4 st Lenhovda MR som är 7,5 cm djupa, 59 cm höga (räcker 50 cm?) och 90 cm breda.

Och att vi sätter en tjockare duplex radiator 59x90 som är 12,5 cm i tvättstugan där det bara får plats med en radiator.

Tror ni att detta är lagom mycket radiatorer för dom utrymmena eller tror ni att det är för mycket?

Redigerat:
Fulkemisten
Ett rum behöver ungefär 30 W per kubikmeter. Det betyder att dina rum behöver ungefär 900 W. Lenhovda har tabeller för vilken effekt deras radiatorer ger vid olika framledningstemperatur. REX har tätare mellan sektionerna än MR och ger därför lite högre effekt med fler lameller på samma bredd. Det är knappt skillnad på duplex och REX vid 90 cm bredd. Hade gått upp till triplex i tvättstugan om effektbehovet är stort, men var den också 4x4 m? 590 mm höjd är väl någon slags standard på gammaldags radiatorer och ser snyggt ut. Kör själv med några REX hemma då de passar bra med mina andra från 40-talet.

Redigerat:
Ja, tvättstugan är också 4x4.

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Fulkemisten
I så fall triplex. Den ger 825 W vid 30 grader och 1600 W vid 50 graders framledning i den storlek du vill ha. Duplex bara 580 respektive 1100 W ungefär och det blir nog för klent med ett lågtemperatursystem. I de andra rummen klarar du dig på dubbla MR som ger 465 W vid 30 grader.

• Gilla
Sundlof81 och 1 till
  • Laddar…
Hur vet jag vilken värme jag leder fram? Mäter jag med handen bara?

• Skärmdump visar produktspecifikationer och priser för radiatorer på en webbplats, markerat med "REX".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från mobilvisning av en webbplats med information om radiatoregenskaper och priser, markerat med en handskriven cirkel och initialer.
    Skapa konto
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
I så fall triplex. Den ger 825 W vid 30 grader och 1600 W vid 50 graders framledning i den storlek du vill ha. Duplex bara 580 respektive 1100 W ungefär och det blir nog för klent med ett lågtemperatursystem. I de andra rummen klarar du dig på dubbla MR som ger 465 W vid 30 grader.
Ok, tack. Just nu lutar det mot 4 st MR (två i varje rum) och 1 st Triplex.

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Fulkemisten
Din värmepump har nog en framledningstemperatur på någon display? Min bergvärme brukar skicka fram ungefär 45 gradigt tillopp då det är smällkallt ute.

Fulkemisten
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ok, tack. Just nu lutar det mot 4 st MR (två i varje rum) och 1 st Triplex.
Ja. Det verkar väl rimligt.

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Effekt per volym måste vara ett rätt dåligt mått. Det handlar ju om hur stor kylande vägg (golv och tak) yta du har. Och hur bra den är isolerad. Visst finns det en korrelation med volymen, men det var en tumregel som jag inte riktigt köper.

Värt att näma är att effekten som är angiven för DT50 grader. Inte är 50graders framledningstemperatur, snarare 70grader.

På vår värmepump står det att vi har en framledningstemperatur på 54 grader. Är det på tok för varmt?

Vi upplever att det är på tok för varmt, särskilt i vår tillbyggnad. Borde jag sänka den till till exempel 45 grader istället?

• Värmepumpens display visar en framledningstemperatur på 54 grader Celsius.
    Skapa konto
Det står att den är 54grader när det är -15 grader ute. Det låter väl rimligt. Är den det nu så är nog tempgivaren trasig.

Fulkemisten
D Daniel 109 skrev:
Värt att näma är att effekten som är angiven för DT50 grader. Inte är 50graders framledningstemperatur, snarare 70grader.
Sant. Så är det ju förstås. Man får lov att dimensionera efter de lägre
värdena.

D Daniel 109 skrev:
Det står att den är 54grader när det är -15 grader ute. Det låter väl rimligt. Är den det nu så är nog tempgivaren trasig.
Ja, den står på 54 grader hela tiden. Vart någonstans sitter tempgivaren? På värmepumpen, inomhus eller utomhus?

Ursäkta den mörka utebilden, ville inte gå in till grannen och fotografera så här sent på kvällen.

• En oskarp bild på en vit temperaturgivare monterad på en vägg inomhus.
    Skapa konto
  • Mörk bild på en byggnads sida på kvällen med svagt synlig detalj som kan vara tempgivare.
    Skapa konto
Givaren för utetemperatur sitter ute. Det kan ju även vara fel på ledningen. Kolla om du kan hitta vilken temperatur pumpen tror att det är.

Lenhovda har excel-filer där man kan räkna ut effekten på deras olika radiatorer. I arket lägger man in vilken framledning man har (vill ha) och då visas effekten på raddarna. Sen får man klura ut hur många watt respektive rum behöver och kika i tabellen vilken radiator som passar.

EDIT:

Gick in och spanade lite bland mina gamla bokmärken från när jag försökte få lite kolla på vad jag behövde för raddar och hittade den här: http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/dimensioneringsguide/

Den kanske kan vara till hjälp.

Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.