3 880 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Tål en EKKJ-kabel T-sprit?
Sida 1 av 2
Jag råkade ut för en propp i mitt rör där jag hade tänkt dra kabel till garaget. Jag tänkte att det inte vore fel att testa att göra ett försök med att köra fram en vattenslang till proppen och hälla i en rejäl dos T-sprit innan grävoperationen dras igång, utifall det vore en ispropp.
Men nu funderar jag om jag vågar låta en EKKJ-kabel ligga i ett evigt bad av T-sprit, eller om jag borde spola ur med vattenslangen först. Det har ju sina sidor det också, då blir det världens ispropp istället som omöjliggör att dra fler kablar vintertid.
Man kan ju tycka att en bra kabel borde tåla detta. Vissa dricker ju t om T-sprit.
Men nu funderar jag om jag vågar låta en EKKJ-kabel ligga i ett evigt bad av T-sprit, eller om jag borde spola ur med vattenslangen först. Det har ju sina sidor det också, då blir det världens ispropp istället som omöjliggör att dra fler kablar vintertid.
Man kan ju tycka att en bra kabel borde tåla detta. Vissa dricker ju t om T-sprit.
Saltvatten. Du kommer inte kunna räkna med att dra kablar vintertid nästa gång men det brukar man aldrig kunna göra då vatten brukar bli stående. Så varmvatten går nog bra det oxå.
Många plaster är känsliga för vissa alkoholer, typ etanol och metnol.
Akrylplast har jag t.ex. testat på jobbet, vissa kvaliteer krackelerar redan vid 15% etanol-blandning. Alla förstörs av 40-50% lösningar.
PVC vet jag inte på rak arm, men jag kan kolla ifall vi har info om det på jobbet, imorgon.
Akrylplast har jag t.ex. testat på jobbet, vissa kvaliteer krackelerar redan vid 15% etanol-blandning. Alla förstörs av 40-50% lösningar.
PVC vet jag inte på rak arm, men jag kan kolla ifall vi har info om det på jobbet, imorgon.
-Hämtat från Vink Plast AB-
Kemikalieresistens:
PVC är beständigt mot många kemikalier och har ringa tendens till spänningskorrosion. Detta gäller för saltlösningar, förtunnade och delvis också koncentrerade syror och baser, opolära lösningsmedel, bensin, oljor, fett och alkoholer.
Kemikalieresistens:
PVC är beständigt mot många kemikalier och har ringa tendens till spänningskorrosion. Detta gäller för saltlösningar, förtunnade och delvis också koncentrerade syror och baser, opolära lösningsmedel, bensin, oljor, fett och alkoholer.
Tack för alla inlägg. Efter att jag tack vare er fattade att kabeln är beständig mot T-sprit så testade jag att hälla på. Tyvärr är det fortfarande stopp. Just nu tror jag att det är nån skarv som har hoppat ur så det blir till att gräva
Tur att jag inte hällde på vatten, då hade jag fått bråttom innan det frös.
Hur fort T-spriten försvinner är i och för sig en intressant fråga. En del rinner säkert ut, men lite kan nog bli stående någonstans, röret är väl också av PVC gissar jag och är tätt. Det dunstar säkert till slut. Hur fort det dunstar måste bero på hur långt det är till mynningen (10 m), rörets tvärsnittsarea (5 cm2), och temperaturen (ungefär noll). Och även mängden förstås (jag vågar knappt berätta hur mycket T-sprit jag hällde på).
Hur fort T-spriten försvinner är i och för sig en intressant fråga. En del rinner säkert ut, men lite kan nog bli stående någonstans, röret är väl också av PVC gissar jag och är tätt. Det dunstar säkert till slut. Hur fort det dunstar måste bero på hur långt det är till mynningen (10 m), rörets tvärsnittsarea (5 cm2), och temperaturen (ungefär noll). Och även mängden förstås (jag vågar knappt berätta hur mycket T-sprit jag hällde på).
Flampunkt 8 grader säger du? Det lär ju slå lite gnistor om spaden när man gräver och slår emot en sten, hoppas att det inte blir varmare 
Undrar vart elektrikern tog vägen förresten? Han är som bortblåst. Inte svarar han i telefon heller. Konstigt...
Akrylplast har dålig motståndskraft mot kemikalier. Bra slaghållfasthet däremot. Aceton brukar man använda för att blanka upp bearbetad akryl.Mikael_L skrev:
Har du någon aning om hur stor din ev isplugg är? Att bara hälla på T-sprit och tro att pluggen löses upp bara sådär är nog lite optimistiskt. Inte ens en isbit i ett glas whisky (gud förbjude! :eekaspa-hasse skrev:Tack för alla inlägg. Efter att jag tack vare er fattade att kabeln är beständig mot T-sprit så testade jag att hälla på. Tyvärr är det fortfarande stopp. Just nu tror jag att det är nån skarv som har hoppat ur så det blir till att grävaTur att jag inte hällde på vatten, då hade jag fått bråttom innan det frös.