Hej,
Jag har ett takvärme system av den äldre sorten som har helt slutat fungera helt i ett rum vad kan detta bero på ?Hur ska man felsöka detta?Hur kan man mäta o se så inte värme mattorna inte är trasiga?

Dom är troligen kopplade i en dosa på väggen ca 20 cm från taket. Det är "bara" att öppna den och ohm mäta slingorna så ser man om dom är hela eller ej.

Dom takvärmesystemen från 1970 talet är ofta ur funktion idag p.g.a felaktig värmefolie.

Det är nog dags att utreda ett nytt värme system i hoset t.ex. luft- luft värmepump och i kombination med elradiatorer( billigaśte lösningen).
Dom vattenburna lösningarna blir dyrare och mer framtida säkra. Där påverkar möjligheterna att dra rör kostnaderna.

Okey så de kommer ut två kablar från varje värme matta och då mäter man på dom med summer och det inte är kontakt igenom mattorna så är den trasig?

Är det inte "kontakt" så är dom trasiga mätningen ska man göra med en ohm mätare så att man kan se vilket värde man får och därefter räkna ut ev effekter. Det kan vara flera "mattor" som går till samma dosa eller så kan dom vara sammankopplade i taket, det är lite olika beroende på storlek mm.

Okey tack då ska jag testa det!
Men i ett rum dog 2-3 sammankopplade samtidigt kan de bero på termostaten?Hur mäter jag de?

jag mätte nu och jag har ström upp till slingorna när termostaten slår till,
Slingorna har inga nollor , Hur fungerar det då?Vad kan de vara fel fel om bägge dör samtidigt egentligen?

Nollor behövs inte om elementet är speçat för 380 V (idag 400 V). I det läget kopplar man elementet till två fasledare t.ex L1- L2.
I nästa rum mellan L2- L3. Efterföljande rum L3- L1.

Med en sådan koppling bildar elementen i flera rum tillsammans en Delta koppling. Det belastar trefas nätet jämnt.

Redigerat:
Bytta tak skrev:
jag mätte nu och jag har ström upp till slingorna när termostaten slår till,
Slingorna har inga nollor , Hur fungerar det då?Vad kan de vara fel fel om bägge dör samtidigt egentligen?
Vad betyder har ström?

Finns det skyddsjord ? Vilka ledare finns i dosan ( färg) ? Vilken spänning mätte du upp. 230 V eller 400 v.? Är mattorna seriekopplade?

Vid en serie koppling påverkas båda av fel i den ena . ( jämför med 7 ljus elljustake.).

Har det skruvats eller spikats i taket på senare tid?

Redigerat:
Ja hur har du mätt att det "finns ström"?

Jag mätte fram 230 i dosan och inte 400 ,
Kan dom inte vara 1fas kopplade?Fungerar de om en fas är borta?
Nepp ingen jord i dosan.

Då är ju frågan igen. Hur har du mätt?

Du mäter 230V mellan en av trådarna, och vad?

Sen är det en trestegs brytare som man reglerar tempen med. Hur fungerar det egentligen tänder man mer slingor med den ?eller vad gör den?

Jag ska mäta om det är en nolla så det de inte är en fas som är borta till värmen

Eswa Takvärme?

https://www.google.se/search?q=eswa+takvärme

Har sådant i mitt föräldrahem från 1976. Vissa delar fungerar, Andra inte. Vi har bytt elementfoliemattor vid något tillfälle.

Sitter oftast både en termostat som bryter spänningen till hela slingan. Men även en 0-1-2-3 "effektbrytare" som kopplar om mellan elementen.

Jag har för många år sedan mätt upp hur detta fungerar, men detta har placerat sig bland de grå.

Hittade bl.a. denna som kanske kan vara till hjälp då där finns en ritning:
https://www.byggahus.se/forum/el/202434-termostater-till-eswa-takvarme.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.