Ska bygga 9 st takstolar.Det gäller som bekant att göra den första rätt,då den utgör en mall för resten.Underarmen är 5400, lutningsgrad är 27.Genom skolmatematik beräknade jag överarmarna till 3440 vardera.Har någon tillgång till tabeller som visar om jag har räknat rätt på överarmarna?
Hej pixel! Tack för svar.Skulle du vilja förklara hur du har räknat?Det är nämligen så att jag redan har köpt takplåt som är 3500mm lång,och då blir den för lång enligt din beräkning.
Tusen tack Faidros !
Bra anmärkning andersmc! Vill du vara vänlig att beräkna överarm utan och med takfot när spännvidden är 5000mm.
Hej andersmc! Använder du något dataprogram för beräkning och ritning? Det vore mycket snällt av dig om jag får dimensionerna på över- och underarm.Utgångsvärden är 27grader,snözon 3,vindlast 800,fackverktakstol,lätt tak,cc1200mm,takfot 300mm.
OBS: jag har bara skissat upp måtten. Jag har INTE dimensionerat takstolen. Reglarna har jag ritat som 145, men det måttet har jag bara tagit på känn.
Jag har någon skrift med medföljande dimensioneringsprogram. Någonstans... Ska se om jag hittar det.
Jag har någon skrift med medföljande dimensioneringsprogram. Någonstans... Ska se om jag hittar det.
Klicka här för att svara