Jag har ett hus från 1974 och det är dags att byta tak. Jag funderar på att samtidigt byta takstolarna på ena sidan för att i framtiden kunna använda vinden som ett kontor.
Utrymmet är cirka 5 meter brett och 5 meter långt. Om jag ändrar takvinkeln, skulle detta kunna ge ett tillräckligt stort rum?
Jag vill också gärna veta ungefär hur mycket extra det brukar kosta att byta takstolar när man ändå ska byta hela taket. Jag förstår att jag även behöver byta det invändiga gipset, men den här delen av taket har inga elkablar, så det borde vara mindre komplicerat från den nuvarande konstruktionens synpunkt.
Utrymmet är cirka 5 meter brett och 5 meter långt. Om jag ändrar takvinkeln, skulle detta kunna ge ett tillräckligt stort rum?
Jag vill också gärna veta ungefär hur mycket extra det brukar kosta att byta takstolar när man ändå ska byta hela taket. Jag förstår att jag även behöver byta det invändiga gipset, men den här delen av taket har inga elkablar, så det borde vara mindre komplicerat från den nuvarande konstruktionens synpunkt.
Om du accepterar att taket blir högre än mötande tak så går det väl att laborera med både takvinklar och höja vägg livet.K kmohsan skrev:
Jag har ett suterränghus och andra hus i området har högre tvåvåningshus, så jag tror inte att monteringshöjden blir något problem.
Men jag vill inte lägga så mycket pengar, så jag vill gärna veta vilket som är det billigaste sättet för mig att få ett kontorsutrymme på vinden.
Eftersom jag ändå ska byta tak funderar jag på om det är bäst att samtidigt byta takstolar, sätta in en takkupa eller höja vägglivet.
Egentligen försöker jag bara ta reda på vilket alternativ som ger mig en rymlig boyta och samtidigt är bättre och billigare:
Alternativ A: bygga takkupor utan att höja vägglivet – bara ändra takvinkeln och lägga till takkupa.
Alternativ B: höja vägglivet och ändra takvinkeln
Men jag vill inte lägga så mycket pengar, så jag vill gärna veta vilket som är det billigaste sättet för mig att få ett kontorsutrymme på vinden.
Eftersom jag ändå ska byta tak funderar jag på om det är bäst att samtidigt byta takstolar, sätta in en takkupa eller höja vägglivet.
Egentligen försöker jag bara ta reda på vilket alternativ som ger mig en rymlig boyta och samtidigt är bättre och billigare:
Alternativ A: bygga takkupor utan att höja vägglivet – bara ändra takvinkeln och lägga till takkupa.
Alternativ B: höja vägglivet och ändra takvinkeln
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vinkel på takstolar
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa takstolar på befintligt tak när man bygger till i vinkel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fel vinkel på nya takstolar!! Lösning?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hus i vinkel 45grader, förhöjt väggliv takstolar
Lösvirke & Timmerhus -
Fakverktakstol med 20 graders vinkel, hur få plats med isolering?
Byggmaterial & Byggteknik